Waarom B2B communicatie niet kan zonder goed design

Mensen zijn visuele wezens. B2B aankopers zijn mensen. Bent u al mee? Wij leggen de rol uit van design in B2B in 5 quotes.

Of je nu rijk bent of straatarm, raketwetenschapper of rekkenvuller – goed design doét iets met je. Net daarom moeten B2B marketers ook hun vormgeving onder de loep nemen. Waarom en hoe? Dat ontdekt u via onderstaande quotes.

#1 Good design is good business

Design levert op omdat het uw merk uitstraling geeft. Of u nu uitpakt met een unieke beeldtaal, een huisstijl die u als gegoten zit of een branded magazine – grafische vormgeving geeft u de smikkel die u nodig hebt om de aandacht te grijpen en vertrouwen te winnen.

Denk maar eens aan die ene gadget die u in de winkel kocht maar niet echt nodig had. Wat was toen de rol van design – van het product en de verpakking? Of dacht u dat het succes van een bedrijf als Apple enkel de verdienste was van z’n ingenieurs? Natuurlijk zijn B2B aankopen niet even impulsief. Maar dat hoeft niets te zeggen over de aantrekkingskracht van design, wél over de nood om consistent te blijven doorheen de customer journey.

De belangrijkste regel is wel dat uw design uw aanbod weerspiegelt. Met andere woorden: dat u ook waar kan maken wat u belooft. Een goed product of dienst kan niet zonder goed design, maar een goed design verdient ook een goed product.

Nog steeds niet overtuigd van de link tussen design en business? Zoek maar eens naar een slecht gedesignde website, en ga na of die u kan overtuigen!

#2 Design moet verbazen

Scroll eens door uw social media feed, op Facebook of Instagram. Waar stopt u?

Wij mensen worden getriggerd door dingen die eruit steken. Noem het contrast, visuele prikkels die opvallen omdat ze net even anders zijn dan alle ruis errond. Het is misschien wel de reden dat u en ik hier zitten: dat onze verre voorouder die oranje sabeltandtijger in het groene struikgewas had opgemerkt.

Daarom moet ook uw design opvallen, ja verbazen. Niet door de trends te volgen, maar door ze voor te zijn. In een markt waar iedereen groen kiest, bent u die oranje sabeltandtijger die eruit springt. Reken maar dat u blijft kleven in het hoofd van uw publiek.

Merkstrategen noemen dit distinctiveness: u moet niet anders zijn in hoe u uzelf positioneert, u moet opvallen in hoe u uzelf presenteert. Probeer u dus in de eerste plaats bewust te zijn van uw concurrenten. Welk kleurenpalet gebruiken ze? Welke beeldtaal? En leg vervolgens de originaliteit en moed aan de dag om te kiezen voor iets anders.

#3 Design is content

Design en content zijn zoals een tandem, maar dan… minder klef.

Elke boodschap kan versterkt worden door de manier waarop je ze brengt. Ik heb zoveel B2B magazines gezien die bijna uit hun voegen barstten van de geweldige verhalen, maar die zo inspiratieloos waren vormgegeven dat geen kat erom gaf. Eer uw content daarom met een goed design. Investeer in de juiste fotografie. Denk na over de bladspiegel, en over de quotes die u uitlicht.

Een uitgelichte quote en een foto van de mens erachter kunnen hét verschil betekenen tussen lezen en niet lezen.

Bekijk ook uw verhalen door een design-bril: mik op een mix van lichte en zware onderwerpen – in woord en beeld. Zo verhoogt u de kans dat u opnieuw de aandacht van uw publiek trekt, en dat u hen verder kan begeleiden in hun beslissingsproces.

En tot slot: vertrouw niet uitsluitend op een mooi design om uw content te verkopen. Enkel door knap design én straffe copy blijft uw tandem in beweging.

#4 Een goed magazine hou je 28 minuten vast

Oké, ik ben misschien bevooroordeeld. En toch: in deze gedigitaliseerde wereld is print not dead. Een merk- of contentmagazine blijft nog steeds een ijzersterke communicatietool.

Maar u hoeft mij niet te geloven, kijk maar naar de cijfers: uit onderzoek bij 33 verschillende magazines en 35.000 lezers blijkt dat een magazine gemiddeld 28 minuten gelezen wordt. Een derde leest zelfs langer dan een uur. Bovendien wordt een magazine vaak bewaard en doorgegeven.

Stel u eens voor hoeveel u ervoor over zou hebben om een halfuur tot een uur met een belangrijke prospect te converseren. Om vervolgens ook even met een van z’n peers te gaan tafelen?

Vergis u niet, u moet elke van die 28 minuten leestijd natuurlijk wel verdienen. Dat betekent: weten wat uw publiek bezighoudt, verhalen vertellen die boeien en beklijven in een strak totaalplaatje.

#5 Design maakt trots

Hebben we het in de voorbije paragrafen vooral gehad over uw klanten? Dan zijn we nog iemand vergeten: u en uw collega’s.

Ook jullie profiteren van een goed design. Want wat u in uw communIcatietools uitstraalt, straalt ook af op jullie. Het is onmogelijk om dit in concrete cijfers te vatten, maar u kan zich ongetwijfeld het effect voorstellen van een bijzonder knappe corporate website of brochure op uw bedrijf intern.

Beeld u zich het genoegen in, waarmee u uw website en uw kaartje deelt met anderen. Denk aan het opwellende gevoel van overmacht, wanneer u uw klassevolle uitstraling vergelijkt met die van een concurrent.

Wij B2B professionals zijn ook mensen, en ook wij mogen trots zijn.