Weten wat je doet: een betoog voor de basis

Helemaal mee met de laatste marketingtrends? Check dan even of u de basis ook al heeft.

“Is Your Marketing Truly Humanized?”

Marketingnieuwsbrief nummer acht in mijn inbox deze week.

Dit keer gaat het over ons grote digitale avontuur, en hoe we in onze communicatie toch niet mogen vergeten om menselijk te zijn.

Gewoonlijk besteed ik niet te veel aandacht aan dit soort mails. Een paar uitzonderingen nagelaten kom je nooit echt wereldschokkende inzichten tegen.

Alleen had ik nu net een belangrijke taak afgerond, en hunkerde mijn beloningsmechanisme naar een kort moment van afleiding. Dus las ik. En ik las, en las en las – tot ik plotseling het collectieve gewicht van alle marketingplatitudes ter wereld op mijn schouders voelde vallen.

Lap, vergeet die endorfines maar.

Alle slogans en populaire theorieën die ik de voorbije tijd had gezien, flitsten door mijn hoofd als in een of andere marketing koortsdroom. En ik besefte: ik heb er genoeg van.

Natúúrlijk heeft onze digitale marketing een menselijke touch nodig. We communiceren toch met mensen. Natúúrlijk moeten we authentiek en creatief zijn. Iedereen hunkert naar echte verhalen. En natuurlijk moeten we onze tech stack uitbouwen, maar ik ga zeker niet de 300 tools die jij voorstelt gebruiken – laat staan betalen.

Sommige ideeën krijgen vandaag niet het licht dat ze verdienen.

Wat mij stoorde, was niet het feit dat ik mijn kans tot ontspanning verkwanseld zag, wel dat we op deze manier steeds verder verwijderd raken van de zaken die er écht toe doen. (Toegegeven, ook een platgeslagen begrip in communicatie).

En daar lijdt u – als curieuze B2B marketer – ook onder.

In het opbod van bureaus en aanbieders om zich van elkaar te onderscheiden, worden alsmaar exotischere theorieën uitgedacht. B2B marketers moeten ‘het aantal connecties tussen hun merk en hun publiek vergroten’, ze moeten meaningful journeys uittekenen, of alles waar ze mee bezig zijn stopzetten en massa’s content beginnen produceren.

Wat moet u als marketer nu in hemelsnaam doen? Wat moet u geloven? Als u op elk semi-interessant idee zou springen, zou u hopeloos alle kanten uithollen.

Zeg daarom STOP! En ga even terug naar de basis.

De basis die in geen geval zo eenvoudig of sexy is als de zaken die u binnenkrijgt in een marketing nieuwsbrief, maar die er wel toe doet. De basis die het antwoord geeft op enkele cruciale vragen, zoals:

  • Waar staat mijn merk voor in de markt? Wat is mijn markt?
  • Welke trends kunnen mijn aanbod meer relevantie geven?
  • Wie is mijn ideale publiek? Wie is mijn publiek niet?
  • Wat is mijn product en wat levert het op voor een specifieke doelgroep?
  • Wat maakt ons beter dan onze concurrenten?

Tijdens mijn zes jaar in de wereld van B2B heb ik moeten vaststellen dat we heel vaak het antwoord niet weten. Het is ook helemaal niet makkelijk. Want een eenduidig antwoord is een keuze, en een keuze zou later wel eens verkeerd kunnen uitpakken.

Als consument vermijden we spijt, als professionals vermijden we schuld

zo verklaarde Ogilvy’s Rory Sutherland onze onbeslistheid

En toch: iedereen zou er goed aan doen de basis juist te hebben en die keuzes te maken. Het maakt uw communicatie scherper, meer afgelijnd en consistent. U vertelt aan uw klanten wat ze écht aan u hebben.

Leg daarom de basis – desnoods met een blik van buitenaf – en kijk daarna welke nieuwe ideeën u kunnen bekoren.

Met nieuwsgierig zijn is tenslotte niets mis :’).