Hoeveel presentaties moet u zoal aanhoren per dag? En hoeveel daarvan blazen u van uw sokken? Laten we eerlijk zijn: vaak kunnen pitches onze aandacht niet trekken, laat staan behouden. Veel daarvan heeft te maken met hoe het gebracht wordt.
Als agency is het onze plicht om elke presentatie in een fris, verrassend, applauswaardig jasje te steken. Zoals Don Draper ons leerde in Mad Men: breng uw presentatie niet zomaar, maak er een echte show van. En dat is goed advies voor iedereen, binnen elke rol.
Als inspiratie graafden we terug in de BBC-geschiedenis voor de meest succesvolle presentaties ooit. Wat leren ze ons over het maken van presentaties die niet enkel betekenisvol maar ook memorabel zijn?
The Rapper’s Delight comeback
Een hip, een hop en twee BBC creatives met een gevoel voor ritme. Natuurlijk had onze klant nog nooit een brand manifesto in een soort van rap battle gehoord. – maar jongens, dat het zijn werk deed was zeker. Het toonde aan dat we de goesting hadden er ver voor te gaan, het liet de voorstellen er nog harder uitspringen en het was hét bewijs dat u iets swingends kan brengen in de boardroom.
De formule: Speel met de vorm van uw presentatie. Zing het. Steek het in een video. Nodig een special guest uit. Verander van locatie. Maak het onvergetelijk.
De truc met de kleerkast
Behalve als u al om 9u mag presenteren, houdt u er best rekening mee dat uw publiek nog een lange dag van presentaties te gaan heeft. U moet ze uit hun roes halen vanaf het moment dat u binnenkomt.
Een perfect voorbeeld daarvan komt van Karel en Dieter, die verkleed als dokters gingen pitchen bij een klant uit de healthcare. En ze gingen ver. Heel ver. Stethoscopen, maskers, handschoenen, alle toeters en bellen!
Het lanceerde die zevende meeting meteen naar de eerste plek. Een moment dat onze klant graag nog eens bovenhaalt.
De formule: Kom binnen met een BANG! Begin uw presentatie met iets onverwachts, hilarisch of gedurfd. Word ook een van de ‘gasten die binnenkwamen als dokters’ en ze zullen u nooit vergeten.
Het kaasblok-momentum
Het gebeurt te veel dat mensen zich haasten door hun presentaties. Wat het voor het publiek moeilijk maakt om te volgen. Af en toe eens een pauze inlassen (al is het maar enkele minuten) geeft hen de tijd de dingen even te laten bezinken en op te laden.
Tijdens een presentatie bij een wetenschappelijk instituut bouwden we ooit een concept op rond een kaasblok. Nadat we het grotere idee hadden geschetst, namen we een pauze en deelden we buiten kaasblokjes uit. Deze korte onderbreking en bijhorende casual babbels resulteerden in meer en preciezere feedback achteraf. En ja, we haalden het project binnen.
De formule: Bouw pauzes in uw presentaties in. Geef mensen de tijd om al die ideeën even te laten bezinken en wat zuurstof te happen. Het blaast nieuw leven in de kamer.
Het virtuozen-orkest
Oh-oh-oooh-oh-oooooh.
Dat is Viva la Vida van Coldplay, moest u zich dat afvragen. Ziet u zich het al zingen samen met 2.500 anderen? Tijdens een B2B-marketingconferentie?
Nee, ik ook niet.
Maar toch kreeg een Colombiaanse keynote-spreker/virtuoos me zover. Doorheen zijn presentatie kwam hij steeds terug op dezelfde vraag: zing met me mee. De eerste keer waren het enkel Chris Martin-fans die rechtsprongen. De tweede keer zongen de extraverten mee. De derde keer kreeg hij het hele publiek mee.
De formule: Ik zou niet zeggen dat het grootste punt hier is om uw publiek te laten meezingen. Het gaat meer over het vinden van dat ene ding om mee in interactie te gaan met uw publiek. Stel een eenvoudige vraag, zorg dat enkele mensen meteen mee zijn en de rest volgt vanzelf.
De kartonnen essentie
Wanneer u deelneemt aan een presentatie, verwacht u om slides te zien. Maar slide decks zijn gevaarlijke wezens. Voor u het goed en wel doorheeft, kijkt u naar een 200 slide-tellende bazooka. Niet meteen de beste manier om uw publiek omver te blazen.
Dus, als u de kans heeft om live te presenteren, waarom zou u dan digitaal te werk gaan? Ga voor een offline presentatie en breng alles bijvoorbeeld samen op een A2-karton.
Als uw idee sterk genoeg is, heeft u niet meer ruimte nodig om het uit te leggen. Het daagt u uit de essentie te brengen en zorgt dat de focus verschuift naar wat u te zeggen heeft.
De formule: Vat uw pitch samen op één pagina. Uzelf richten op de essentie helpt u een meer eenduidige, samenhangende presentatie te geven.
Ziezo, dat waren vijf formules met sokkenblazend potentieel. Gebruik ze, zet ze naar uw hand en stap vol vertrouwen op dat podium. En onthoud, u presenteert een pitch niet zomaar. U maakt er een hele performance van.
Twijfelt u nu of we wel serieus zijn? Of wilt u ons wat formules live zien toepassen? Geef ons een belletje, een goeie beat, een valse baard, piano of kartonnen doos – en we maken er een show van!