AI kwam in ons leven en er werd meteen heel wat over gepalaverd. ‘Wordt dit geen rem op onze creativiteit?’ En: ‘Zal het onze jobs afnemen?’
We weten nu: nee, zo hoeft het niet te zijn. Integendeel. Dus, wat volgt er nu concreet na al de buzz?
AI, nooit een gimmick – altijd authentiek
We hebben ze nodig. Mensen die AI durven en kunnen gebruiken.
Vanuit BBC-perspectief vinden we het essentieel om grondige kennis te hebben van de mogelijkheden en beperkingen van AI. Om te beseffen hoe het ons werk verandert en hoe het – wanneer alle puzzelstukken passen – ons creatief speelveld verruimt.
Daarom moet AI dagelijks gebruikt worden. Het is dan ook geen gimmick. Enkel door er constant mee te werken, leer je hoe je er echt het verschil mee maakt. Deze aanpak zorgt ervoor dat AI geen modetrend is, maar een blijvende en waardevolle toevoeging aan ons dagelijks werk.
We zien het vaak bij onze klanten: het enthousiasme om iets met AI te willen doen, zonder een duidelijk plan. Maar zo werkt dat niet. Het is belangrijk AI enkel in te zetten wanneer het gepast is.
Zeg dus nooit: “We moeten AI gebruiken.” Schakel AI alleen in als het een meerwaarde betekent voor de creativiteit en kwaliteit van uw werk.
De output van onze AI-gebaseerde projecten moet niet overduidelijk AI-gecreëerd zijn. Bij presentaties zien we een positieve reactie op onze showcases, maar het schept soms de verwachting dat klanten zelf AI kunnen gebruiken. Ons doel is echter om AI op een authentieke manier te implementeren in hun processen.
Authenticiteit is misschien wel de grootste drawback van generative AI. Het is een uitdaging waarin we ons graag vastbijten. Authenticiteit bieden met de creaties voor onze B2B-klanten is belangrijker dan ooit. In dit artikel vertelt collega Jilke meer over ‘Hoe generatieve AI de B2B-wereld voorgoed verandert’.
Zeg dus nooit: “We moeten AI gebruiken.” Schakel AI enkel in als het een meerwaarde betekent voor de creativiteit en kwaliteit van uw werk.
AI binnen het creatieve proces
Onder het mom ‘Inspire Daring’ verleggen we bij BBC al eens graag onze grenzen, zeker als dat kan met nieuwe technologieën. Die volgen we dan ook op de voet. Met interne initiatieven als de Club Curiosity Collective krijgen we ook de ruimte om ze beter te leren kennen en ermee te experimenteren.
Moeten we generative AI omarmen? 100% ja. Maar het is nooit onze ‘hoofd-tool”. AI helpt ons ideeën te visualiseren, en onze 3D-ontwerpen naar een hoger niveau te brengen.
Een creatief bureau als het onze is voortdurend op zoek naar manieren om AI doorheen het hele proces te integreren: van conceptontwikkeling tot creatie en productie.
We gebruiken AI vooral in de conceptfase en streven ernaar om het hele proces te verbeteren met behulp van AI. Op een manier die past bij de noden van onze klanten en die de authenticiteit van hun merk bewaart.
Net zoals eerder verteld, kent AI zijn beperkingen. Het is dan ook belangrijk om enkele benchmarks vast te leggen als het op AI aankomt: Kwaliteit – Authenticiteit – Haalbaarheid. Deze benchmarks gelden voor al ons creatieve werk en bepalen mee de keuze om AI wel of niet te gebruiken.
Deze 3 benchmarks gebruiken we tijdens elke fase van het creatieve proces, waarbij we AI kunnen toepassen:
- Concept: brainstorms, scripts, ideation, moodboards …
- Creatie: 3D-creatie, video editing, retouches, ondertiteling, animaties …
- Productie: asset-creatie, vertalingen, upscaling & enhancement
Een goed én minder goed voorbeeld van AI in ons creatief proces?
Voor Volvo Trucks creëerden we een grote campagne naar aanleiding van het 30-jarige bestaan van hun Volvo FH-model: de Volvo FH Roadmance. Doorheen het proces zetten we verschillende AI-tools in.
AI in concept
Voor de campagne volgden we een trucker doorheen de verschillende fases en momenten binnen zijn carrière. Om dit aan de klant te presenteren werden enkele moods opgemaakt in DALL·E 2. In deze AI-tool geef je in je eigen taal een omschrijving in van welk beeld je in gedachte hebt. Hoe duidelijker en concreter je omschrijving (of ‘prompt’), hoe beter het resultaat.
Conceptschetsen gecreëerd in DALL·E 2.
AI in creatie
Na goedkeuring van het concept werden de campagnebeelden vormgegeven. De trucker en de locaties werden apart geshoot en met behulp van stable diffusion in elkaar geassembleerd. En dat is niet alles. Met behulp van deze tool konden we ook ons model digitaal verouderen (al deed een make-up artist al een deel van het werk) en zelfs een andere outfit aanmeten. Werkwijze? Ook hier kwam er heel wat ‘prompting’ aan de pas.
Een van de campagnebeelden gegenereerd met behulp van Stable Diffusion.
AI in productie
Bij de uitrol van de campagne op sociale media werd er gekozen voor geanimeerde beelden om de aandacht van de kijker te trekken. Hiervoor werd de AI-tool Dreammachine van Luma AI gebruikt. Je kan hierbij maar een paar keywords ingeven, dus je moet ze goed weten te selecteren.
Zo ging het goed:
Zo ging het minder goed:
Met elke campagne leren we bij en evolueren ook de tools mee. Blijven uitproberen is de boodschap!
Altijd een stap voor, met de juiste AI-tool
Als creatief bureau zitten we in de frontlinie van innovatief AI-gebruik.
Door uit te pluizen in welke fase welke tool het best werkt, door selectief te zijn in tools en door onze creatieven de ruimte te geven zich te verdiepen in specifieke en vooral relevante AI. Zo streven we onze eigen creatieve ambities na en bouwen we in-depth expertise op.
AI heeft het niveau van ons werk al sterk verbeterd, maar nog belangrijker is hoe we onszelf telkens heruitvinden binnen onze eigen processen en workflow met AI.
Het zorgt er ook voor dat we een jaar na de grote ‘AI buzz’, AI begrijpen, de vinger aan de pols houden voor elke relevante ontwikkeling (zonder onszelf te verliezen in de chaos en wildgroei van AI-gimmicks) en het inzetten in elke fase van ons creatief proces.
Bent u benieuwd hoe we deze 3 benchmarks kunnen inzetten voor een van uw projecten? Met of zonder AI? Laat het ons snel weten, we helpen u graag!