Welke online communicatieplatformen zijn nu de place 2B voor B2B?

Online communicatiekanalen: het zijn er gigantisch veel. Wil dat daarom zeggen dat elk kanaal deel moet uitmaken van uw B2B marketing mix? Hell no!

Online communicatieplatformen: het zijn er gigantisch veel, en er komen er elke dag meer en meer bij. Wil dat daarom zeggen dat elk platform deel moet uitmaken van uw B2B marketing mix? Hell no!

De vraag is dus: op welke platformen is ’t hem tegenwoordig eigenlijk te doen? We got you!

We inspireren u met:

  • enkele platformen die niet mogen ontbreken in uw B2B marketing mix, en
  • interessante kanalen waar u als B2B marketeer misschien niet meteen aan gedacht had.

TikTok, bereik snel Gen Z (de rest voorlopig nog niet)

TikTok, bereik snel Gen Z (de rest voorlopig nog niet)

WAT IS HET:

TikTok is een app waarop u korte filmpjes van hoogstens drie minuten kan maken en delen. Oh ja, zet er ook gerust een filter op, of smijt een leuk muziekje in de mix.

DIT MOET U WETEN:

  • Meest gedownloade app in 2020.
  • Sprak oorspronkelijk vooral jongeren aan.
  • Maar (!) ondertussen is 40% van de gebruikers ouder dan 18.
  • Bijna aan drie miljoen gebruikers in België.

DOEN OF NIET:

Klinkt als de place to be, toch? Ho, niet zo snel. Ook al zijn er sinds de pandemie steeds meer Millennials actief op TikTok, het grootste deel van de gebruikers blijft erg jong. Op het eerste gezicht niet meteen de meest interessante doelgroep voor B2B dus.

Maar u kan het uiteraard ook als een uitdaging zien. Wil u het snelst groeiende social media kanaal toch een kans geven? Met de juiste boodschap, kan het zeker. Zorg wel dat uw content naast informatief ook

  • grappig,
  • persoonlijk &
  • creatief is.

Blijft u toch liever nog even in uw comfort-zone? Goed nieuws: Instagram en Youtube hebben namelijk hun ‘eigen versie’ van TikTok gelanceerd!

Instagram Reels, de TikTok voor uw B2B doelpubliek

Instagram Reels, de TikTok voor uw B2B doelpubliek

WAT IS HET:

Reels is een nieuwe feature op Instagram. Het is een platform bedoeld voor korte video’s van maximum 30 seconden. Net zoals op TikTok kan u muziek toevoegen, de snelheid aanpassen en filters gebruiken.

DIT MOET U WETEN:

  • Meer dan 1 miljard gebruikers wereldwijd.
  • Er zitten evenveel mannen als vrouwen op Instagram.
  • Hét platform voor Influencer Marketing (vooral in B2C).
  • 30% van de gebruikers is ouder dan 35.

DOEN OF NIET:

Instagram? Altijd interessant, ook voor B2B. Het publiek is gemiddeld ook een stukje ouder dan op TikTok.

  • Was u al vertrouwd met TikTok en bent u intussen een pro in het maken van korte video’s? Dan kent de wereld van Reels geen geheimen voor u.
  • Zo niet, ga dan eerst aan de slag met Reels. Heeft u dat onder de knie? Hergebruik uw video’s dan voor TikTok en ga op verkenning!

YouTube Shorts, toon u van uw leukste kant

YouTube Shorts, toon u van uw leukste kant

WAT IS HET:

YouTube kon uiteraard niet achterblijven, en ook daar werd een gelijkaardige video feature gelanceerd.

Net zoals Reels op Instagram is YouTube Shorts een feature voor korte video’s van maximum één minuut. Met YouTube Shorts legt u contact met een nieuw publiek. Uw smartphone en de Shorts-camera in de YouTube-app volstaan om hiermee aan de slag te gaan.

DIT MOET U WETEN:

  • Meer dan 2,3 miljard mensen komen er maandelijks een kijkje nemen.
  • Dubbel zoveel mensen op YouTube als op Instagram in de Verenigde Staten.
  • 56% van de gebruikers zijn mannen.
  • De grootste groep gebruikers is tussen de 25 en de 34.

DOEN OF NIET:

Er staat eindeloos veel content op YouTube. Dat wil zeggen: gebruikers van alle leeftijden, groepen, landen, industrieën en niches. Heel interessant voor B2B, dus! Hebt u een thriving YouTube-account? Dan is YouTube Shorts de perfecte manier om ook de menselijke en speelse kant van uw bedrijf te laten zien. Ook deze content kan u hergebruiken om nadien aan de slag te gaan met TikTok.

Clubhouse, de enige club waar u moet zijn als ondernemer

Clubhouse, de enige club waar u moet zijn als ondernemer

WAT IS HET:

Als er één trend is die u niet mag missen, dan zijn het audioplatformen. Podcasts zijn letterijk o-ver-al.

Clubhouse is een soort mix tussen een podcast en een talkshow. Het is een online networking app waar alles om audio draait. Gebruikers kunnen zelf ‘rooms’ aanmaken. Daar kunnen ze live een discussie starten over om het eender welk onderwerp. Andere gebruikers kunnen gewoon luisteren of actief deelnemen aan het gesprek.

DIT MOET U WETEN:

  • Bestaat sinds 2020 en was een alternatieve manier van sociale interactie tijdens de gezondheidscrisis.
  • Meer dan 18 miljoen keer gedownload.
  • Gratis, nice! Maar gebruikers hebben wel (eenmalig) een invite nodig om erop te raken.
    Ik zit persoonlijk nog steeds op mijn uitnodiging te wachten…
  • Celebrities zoals Elon Musk, Oprah Winfrey en Kevin Hart hebben er al rooms (beperkt tot maximum 5.000 personen) gevuld.

DOEN OF NIET:

Geen twijfel mogelijk! Rondhangen op Clubhouse? Dat is als rondlopen op een B2B event of conference. Het platform zit vol ondernemers en is dus een geweldige manier om aan networking te doen. Het is dé perfecte plaats om diverse doelgroepen te bereiken en in contact te komen met gebruikers uit verschillende branches.

Klein minpunt: momenteel wordt het aantal nieuwe gebruikers beperkt door een invite-only strategie. Geen uitnodiging betekent geen toegang.

Reddit, voor “ne goeien babbel” met uw doelpubliek

Reddit, voor

WAT IS HET:

Reddit is een forum waarop de gebruikers, aka redditors, zelf berichten kunnen plaatsen. Vinden andere redditors een post interessant? Dan stemmen zij die omhoog, waardoor deze stijgt in de ranking binnen Reddit. Gebruikers kunnen zich ook aanmelden op subreddits die ze interessant vinden, zoals ‘r/worldnews’, ‘r/marketing’ of ‘r/InternetIsBeautiful’ kunnen volgen.

DIT MOET U WETEN:

  • 52 miljoen dagelijks actieve gebruikers wereldwijd.
  • Elke maand meer dan 30 miljard views in 2020.
  • Er zitten meer mannen dan vrouwen op dit platform.
  • 64% van de redditors zijn tussen 18 and 29 jaar en wonen in de Verenigde Staten.

DOEN OF NIET:

It’s a yes for me! Reddit is het ideale kanaal voor targeted, authentieke conversaties met uw doelpubliek. Belangrijk: wees transparant, eerlijk en oprecht. Anders krijgt u de wind van voren. Er bestaat namelijk een subreddit waarin gebruikers spotten met tone-deaf marketing. Geloof me: daar komt u beter niet op terecht!

Strava, geef uw naambekendsheid een sportieve boost

Strava, geef uw naambekendsheid een sportieve boost

WAT IS HET:

Strava is een van de bekendste apps om je sportactiviteit te tracken. Gebruikers kunnen hun eigen prestaties bijhouden en met anderen vergelijken. Het is ondertussen uitgegroeid tot een communicatiekanaal voor mensen die hun liefde voor sport met elkaar willen delen.

DIT MOET U WETEN:

  • Meer dan 75 miljoen actieve atleten verspreid over 195 verschillende landen.
  • Er zitten meer mannen dan vrouwen op.
  • Vrouwen zijn wel actiever in de app dan mannen.
  • Het zijn vooral atleten tussen de 25 en 34 jaar.

DOEN OF NIET:

Ja, en neen. Strava werkt namelijk alleen met merken die atleten ondersteunen. En zelfs in dat geval, moet u als B2B marketer niet op Strava zijn als u op zoek bent naar leads.

Maar waar Strava wel goed voor is? Naamsbekendheid opbouwen!

U kunt bijvoorbeeld binnen uw bedrijf een sportieve challenge starten en uw medewerkers aanmoedigen hun prestaties op Strava te delen.

Inhoud die door werknemers wordt gedeeld, krijgt namelijk acht keer meer engagement dan inhoud die merken delen. Dat is al eens de moeite, nietwaar?

Minimale input, maximale output

Laat u niet in verleiding brengen om uw volgende B2B campagne uit te rollen op een dozijn communicatieplatformen.

Integendeel! Selecteer enkele platformen op basis van uw doelgroep en uw boodschap, en optimaliseer gaandeweg. En zorg voor meerwaarde, want daarmee grijpt u de aandacht van uw doelgroep.

Tip: mits enkele aanpassingen is uw content gebruiksklaar op meerdere platformen.

Nu is het aan u! Kies de platformen die aansluiten bij uw doelgroep en boodschap. Of, u kan dat uiteraard ook gewoon aan ons overlaten! De enige échte place to be, da ’s nog steeds BBC. Stuur ons een bericht.


Deel uw ontdekking