Digitale B2B Marketing in een wereld zonder cookies

Cookies verdwijnen in 2022 en dat zorgt voor grote veranderingen bij B2B Digital Marketers. Wat zijn cookies? Wat voor impact heeft dit als ze verdwijnen? Welke strategieën kunnen we implementeren in de toekomst?

Hoe doet u aan B2B marketing zonder cookies?

Privacy en data protection – sinds we GDPR mochten verwelkomen in ons leven zijn het enorm actuele topics. En het ziet er naar uit dat deze trend niet vertraagt: bedrijven zoals Apple en Google springen mee op de kar.

Door te stoppen met third-party cookies, verandert er veel voor het leven van een B2B Digitale Marketeer.
Wat zijn cookies? Wat voor impact heeft dit als ze verdwijnen? Welke strategieën kunnen we implementeren in de toekomst? 

Laten we een kijkje nemen.

UPDATE: Google heeft eind juli beslist om toch nog niet te stoppen met third-party cookies, wat betekent dat het voorlopig nog mogelijk is om KPI’s efficiënt te tracken. Reden hiervoor is dat de vervanging van de cookies, de Privacy Sandbox genoemd, nog intensief getest wordt. Een plotse verdwijning van de cookies in 2023 zit er dus niet meer in, het zal eerder een langzame introductie worden van de Sandbox, met een volledige launch in 2024. Ondanks deze vertraging komt het einde van de cookies toch in zicht, dus ga zeker al van start met de tips in dit artikel.

Wat is een browser cookie? 

Google deze vraag en u zal merken: er is geen eenduidig antwoord. Het is een complexe materie, want er bestaan verschillende soorten cookies met verschillende toepassingen. We proberen het toch even voor u samen te vatten.

First party cookies worden geplaatst door de website eigenaar en geven nodige informatie om websites voor de bezoeker beter te laten draaien, bv. door login data te bewaren voor de volgende sessie. 

Third party cookies worden geplaatst door – uiteraard – ‘third parties‘, ofwel bedrijven buiten de website die u bezoekt. Bijvoorbeeld: een marketeer plaatst een LinkedIn pixel op een event om u te volgen en nadien te ‘retargeten’. Of een uitgever van een blog plaatst een pixel online om uw leesvoorkeuren te registreren. Dit soort informatie wordt verzameld en vervolgens doorverkocht of gebruikt voor reclamedoeleinden. Die banners die exact promoten wat u zonet nog googelde? Yep, dat zijn cookies. 

Ter verduidelijking, een cookie is iets anders dan de data die eruit volgt. Ze lijken op elkaar, maar hebben niet per se altijd een link met elkaar:
 

  • First-party data is data die u zelf bijhoudt. Dit wordt vaak opgeslagen in uw CRM of een database.
  • Third-party data behoort tot een derde partij die u dan kan kopen of huren.

Wat maakt het uit als cookies verdwijnen?  

Analytics installeren, bezoekers retargeten, relevante profielen bereiken met uw advertenties: dit zijn één voor één acties waar u cookies voor nodig heeft.

In de praktijk betekent het verdwijnen van cookies dat Google Analytics cijfers zoals het aantal gebruikers, het aantal conversies en andere KPI’s, minder goed zal kunnen tracken en die cijfers dus sterk zullen dalen. Daarbij wordt het omslachtiger om bepaalde resultaten te koppelen aan bepaalde campagnes. Zo zal het een tikkeltje lastiger worden om het effect van uw campagne te bewijzen.

We zullen als marketeers dus wat creatiever uit de kast moeten komen om relevante doelgroepen te bereiken en onze effectiviteit aan te tonen.

Is dit het einde van marketing as we know it

Nee hoor! Internetgiganten (Microsoft, Google, Yahoo,…) zijn naarstig aan ‘t werk om nieuwe oplossingen te ontwikkelen die ervoor zorgen dat we effectieve campagnes kunnen laten draaien. Dat is tenslotte ook in hun voordeel.

Maar wat kan u vandaag al doen?

  • Maak u klaar voor de context comeback.
    Voordat we individuen begonnen te targeten, toonden we onze advertenties op pagina’s waar we van uit gingen dat ons doelpubliek aanwezig was. Denk bijvoorbeeld aan vakbladen of nicheblogs.  Hoog tijd om deze praktijk opnieuw onder het stof vandaan te halen, dus. En misschien maar goed ook. Mensen zullen niet langer fronsen bij een verdacht specifieke ad in hun browser. 
  • Content wint aan kracht.
    Uw eigen database wordt 10x zo belangrijk. Dat is namelijk data die u hebt verzameld met uitdrukkelijke toestemming (je weet wel, die befaamde consent). De algemene consensus is dat deze databases de cookies op lange termijn zullen vervangen. U kan die data bovendien zelf verdelen in relevante doelgroepen, en dat kan dan weer op zijn beurt vertaald worden naar LinkedIn, Facebook en andere sociale kanalen. Om deze databases te vullen, hebt u dus wel sterke en relevante content nodig die uw bezoekers zin geeft om hun gegevens op uw pagina achter te laten.
  • Digital marketing zal meer op traditionele marketing lijken.
    Resultaten zullen bijvoorbeeld meer geschat worden met de helpende hand van AI. Branding wordt weer belangrijker dan pure performance aangezien de concrete cijfers hier ontbreken. 
  • Richt u naar specifieke doelgroepen gebaseerd op karakteristieken op sociale kanalen.
    Dit is nog steeds een relevante manier van targeten aangezien dit gebaseerd is op eigen data en niet op third party cookies. Zo zal LinkedIn nog steeds niche profielen kunnen isoleren.

Samen naar een cookievrij 2022?

Samengevat is het belangrijk om u te verdiepen in uw doelgroep, waardevolle content naar voren te schuiven en van technologie als AI uw beste vriend te maken.

Heeft u steun nodig of plant u uw volgende zet in de cookieloze wereld? Geef ons dan zeker een seintje. We geven u met volledige consent onze contactgegevens!


Deel uw ontdekking