Duurzaamheid in communicatie: maak uw handen niet vuil aan greenwashing

Greenwashing, wat is dat nu juist? En waarom blijft u beter weg van deze dirty business? Het belang van strategische B2B duurzaamheidscommunicatie voor u toegelicht.

Strategisch communiceren over duurzaamheid in B2B

Sustainability, MVO, ecological entrepreneuring, CSR… Is duurzaamheid tegenwoordig geen containerbegrip waar we allerlei vage beloftes over maken? Is het niet gewoon een groen laagje fond de teint dat we over onze communicatie smeren? 

Nee, en nee. Want dat is net greenwashing. Een praktijk waar u liefst zo ver van mogelijk van weg blijft. 

Maar waarom is duurzaamheid net wél belangrijk voor uw B2B communicatiestrategie? En waarom moet u er goed over nadenken? Dat vertellen wij hieronder! 

Contextloze spoiler: ‘t is een beetje zoals een missverkiezing. 

De voordelen van strategisch communiceren over duurzaamheid 

Een strategie voor duurzaamheidscommunicatie, waarom is dat nodig? Wel, u wilt relevant blijven voor uw klanten. Toch? En liefst op lange termijn.

Toon oprecht uw maatschappelijke initiatieven en welke concrete acties u onderneemt richting duurzaamheid. Zo onderscheidt u zich in een met groen overgoten missverkiezing. 

We sommen de belangrijkste voordelen alvast op:

  • Val op tussen uw concurrenten. Elke organisatie heeft haar oog op een duurzame toekomst. Dé eyecatcher? Een merk dat het groene cliché doorbreekt. Laat zien welke sociale en ecologische waarden u authentiek maken. Want dat is waarom klanten voor u kiezen!
  • Trek talent aan. Opvallen voor potentiële klanten, da’s één ding. Maar opvallen als werkgever? Ook dat kan met een sterke duurzaamheidscommunicatie. Let’s face it: binnenkort bestaat de werkende bevolking voor 70% uit millennials. Voor deze generatie is het niet voldoende om te besparen op plastic zakken. Waar zijn ze wel naar op zoek? Open en oprechte communicatie over de inspanningen van een bedrijf. Ze willen voelen dat ze impact maken.
  • Versterk uw marktpositie. Ook stakeholders zijn op zoek naar bedrijven die renderen op lange termijn. Investeerders doorprikken al snel de groene zeepbel van greenwashers.

Greenwashing: daar zit een geurtje aan

Helaas zijn er ook risico’s verbonden aan duurzaamheidscommunicatie. Sommige bedrijven doen zich namelijk duurzamer voor dan ze zijn. Ze pakken uit met vage of valse claims en dragen ze als een groen masker over hun business. Greenwashing dus. 

Wordt u ontmaskerd? Dan blijft u achter met meer dan schaamrode kaken. Denk aan:

  • Rechtszaken. Amper een jaar geleden werd een Italiaanse oliegigant nog rond de oren geslagen met 5 miljoen euro als gevolg van greenwashing.
  • Imagoschade. Nog erger dan boetes. Voor uw klanten is het menens. Of dacht u dat duurzaamheid enkel nog telde voor mensen op geitenwollensokken?
  • Personeelsverloop. Ook interne stakeholders zullen de plaats delict gauw ontvluchten. Een kostelijke zaak voor wie vandaag talent wil aantrekken en behouden.

Onze tip: blijf dus weg van gebakken lucht en groene make-up. Blaas mensen in plaats daarvan omver met uw natuurlijke schoonheid. 

Hoe je dat juist doet? Ook daar hebben we een antwoord op. Vermijd greenwashing en bouw aan een doordachte duurzaamheidsstrategie met deze 5 tips. 

Was het groen van achter uw oren (samen met BBC)

Toegegeven: organisaties zijn kwetsbaar als het over duurzaamheid gaat. Maar net dat maakt het belangrijk om er slim over te communiceren – enter BBC.

De kracht van duurzaamheid in B2B zit ‘m in de unieke expertise en eindeloze innovaties van organisaties. U bouwt dus best uw verhaal rond volgende vragen: 

  • Over welke ecologische of sociale uitdagingen zijn uw klanten bezorgd? 
  • Welke duurzame innovaties onderscheiden u? 
  • Hoe zit duurzaamheid vervat in de unieke identiteit van uw organisatie?

Lijkt dat op een traditionele strategische oefening? Correct! Dat is ‘m het nu net. Ieder duurzaamheidsverhaal begint bij de kern van uw organisatiestrategie. En da’s nu net iets waar wij goed in zijn! 

Klaar om samen uw x-factor te ontdekken? Yihaa!


Deel uw ontdekking