1332 voor Christus. Aan de oostelijke oever van de Nijl speelt een jongetje van negen in de paleistuinen van Achetaton. Hij heeft geen flauw idee dat hij net de belangrijkste persoon ter wereld geworden is. Want terwijl hij daar rondhuppelt, sterft even verderop de farao. En deze speelvogel is z’n enige erfgenaam.
Het is een tumultueuze tijd wanneer hij de troon erft.
Z’n religieuze vader had net het traditionele Egyptische pantheon omvergeworpen en vervangen door één enkele god. Het volk was niet bepaald verheugd met deze gewelddadige omwenteling van hun geloof, dat kan je je wel voorstellen.
Dat is het Egypte waarover het jongetje nu moet regeren.
Hij is nerveus tijdens de ceremonie. Hij wandelt, nee, strompelt vooruit. Z’n linkervoet – een klompvoet – doet pijn bij elke stap die hij zet. Wel heeft hij z’n favoriete shirt aan: zacht wit linnen, geborduurd met eendjes – z’n lievelingsdieren.
Dat kleine jongetje is Toetanchaton, later bekend als Toetanchamon.
Maar jij hoorde ooit een ander verhaal over Toetanchamon, niet? Een verhaal over een graftombe, tot de nok gevuld met goud, ontdekt door een team Britse archeologen die later onder mysterieuze omstandigheden stierven. Een verhaal over een vloek die hebzucht genadeloos afstraft.
Het verhaal over het kleine jongetje met eenden op z’n shirt, dat hoorde je niet.
Blijf menselijk
De manier waarop we verhalen vertellen, doet ertoe. Het verhaal van Toetanchamon is hier slechts één voorbeeld van. Door te focussen op z’n graftombe en de zogezegde ‘vloek’ ontnemen we hem van z’n menselijkheid. Want uiteindelijk was hij gewoon iemand zoals jij en ik. Een jongetje met eenden op z’n shirt.
Vooral wanneer we de geschiedenis navertellen, maken we ons hier schuldig aan. Maar ook in marketing zien we dit fenomeen van ‘ontmenselijking’ maar al te vaak.
B2B-communicatie klinkt vaak kil en klinisch. Machinaal bijna (ja, jij daar, ChatGPT). Menselijkheid maakt plaats voor zakelijkheid. “Want we moeten corporate overkomen.” En eerlijk, er is niets mis met willen klinken als een corporate brand.
Maar het is wél belangrijk om te onthouden dat je niet tegen robots praat, maar tegen mensen. Mensen met zorgen, doelen, dromen en frustraties. Speel in op die zorgen, raak die gevoelige snaren. Ontroer ze met verhalen waarin ze zichzelf herkennen. Gebruik menselijkheid en persoonlijkheid in je communicatie. Het zijn de krachtigste middelen die je hebt.
Want in 1922 brak een team Britse archeologen een graftombe open die meer dan drieduizend jaar ongestoord was gebleven.
Maar in 1332 voor Christus, aan de oever van de Nijl, was er een klein jongetje dat van eenden hield.