Ontspannen de zomer in met Google Analytics 4

Google houdt voet bij stuk en stopt op 1 juli 2023 met Universal Analytics. Het tijdperk van GA4 is dus aangebroken. Bent u er klaar voor?

Het einde van Universal Analytics

Koffers klaar? Check. Paspoort mee? Check! Uw website analytics eens grondig bekeken? Euhm … Wat voor velen bluf leek, komt nu toch uit. Universal Analytics loopt officieel af op 1 juli. Vanaf dan zal elke grafiek onvermijdelijk transformeren in een platte lijn op 0. En nog belangrijker; verliest u uw zicht op het aantal websitebezoekers, het aantal downloads van uw content en andere data. 

Een bron van kopzorgen? Of heel wat opportuniteiten die zich aandienen? Ontdek het hieronder. 

GA4 als de nieuwe norm?

Google heeft de voorbije jaren stevig doorgewerkt aan de opvolger van Universal Analytics, namelijk GA4. Deze neemt heel wat functionaliteiten over van zijn voorganger, en beschikt over heel wat nieuwe snufjes:

  • Machine learning maakt een groot deel uit van de nieuwe analytics. Het zal systeemdata van uw bezoekers gebruiken en omzetten in waardevolle inzichten. Belangrijk is wel dat er heel wat data nodig is om betrouwbare analyses te maken. Hoe meer data u al in het systeem hebt, hoe meer u kan vertrouwen op GA4.
  • GA4 heeft een aantal standaard functies waarmee u data kan verzamelen zonder de GDPR-regels te overtreden. Zo wordt een IP-adres bijvoorbeeld omgezet in een willekeurige rij cijfers. Daardoor mogen data over sessies of acties op de website verzameld worden, ook indien de bezoeker de cookie policy niet aanvaardt. Bij retargeting is het volgen van GDPR uiteraard wel nog steeds nodig
  • Het Google ecosysteem blijft sterk. Naast de advertentiekanalen, werkt Google ook aan het volledig integreren van de search console en hun optimize platform. Zo kan u uw organische zoekverkeer, en variaties op uw landingspagina’s, gemakkelijk beheren.

GA4, een tool voor experts

Waar Universal Analytics relatief eenvoudig was om te gebruiken, is GA4 een echte experttool geworden. Het geeft meer flexibiliteit maar vraagt ook heel wat manuele set-ups om de juiste inzichten te krijgen. 

Waar dashboards vroeger de essentie weergaven dankzij een rechtstreekse connectie,  moet de data uit GA4 best eerst apart opgeslagen worden. Niet zo eenvoudig dus.

GA4-Expert worden of veranderen?

Heel wat bedrijven maakten al de switch naar GA4. Ofwel met hulp van interne experten of in samenwerking met een agency. Een heel aantal organisaties greep deze switch aan om de rol van analytics volledig te herzien. 

Google had, en heeft nog steeds, het grootste marktaandeel. Maar de concurrentie is enorm gestegen. Andere bedrijven bieden nu verschillende analytics-oplossingen aan voor verschillende niveaus en noden. 

Hieronder de beste (betalende) alternatieven:

  • Matomo: Met Europese servers en zeer uitgebreide features zoals heatmaps, search keywords … Een zeer populaire, betalende tool.
  • Piwik Pro: Zeer gelijkend op Matomo, maar beschikt (nog) niet over een UA importer. Ook hier zit veel samen gegroepeerd, waaronder een consent manager met tal van extra inzichten.
  • Fatho: Een tool die ideaal is voor bedrijven die zeer weinig data nodig hebben en enkel de basis willen zien.
  • Adobe Analytics: Een zeer uitgebreide analytics suite die integreert met de rest van de Adobe suite. Gemaakt voor zeer grote bedrijven en ideaal als u gebruik maakt van het CMS- systeem van Adobe. Deze tool vraagt nog meer expertise dan GA4 om degelijk te kunnen opzetten.

Welke tool voor u het beste werkt? Dat hangt af van uw noden, hoeveel expertise er binnen uw bedrijf aanwezig is, en in welke mate data een belangrijke rol speelt voor u. Ook privacy blijft belangrijk. Hoewel Google al heel wat inspanningen heeft gedaan, blijft GDPR gevoelig. 

Het is belangrijk om niet zomaar te kiezen voor een“tooltje”, maar om uw analytics-strategie eens grondig te herbekijken. Zo kan u met een gerust hart genieten van de zomer. 

Op zoek naar een sparringpartner of een partij die uw analytics kan configureren volgens de regels van de kunst? Onze Google Analytics 4 experts staan voor u klaar.


Deel uw ontdekking