Een Integrated Report, want u bent het waard

Het verslag dat verder gaat dan enkel de cijfers: laat de wereld zien wat uw bedrijf op ethisch en duurzaam vlak te bieden heeft.

Jaarverslag? Check! Maar… vertel eens, hoe ver staat u intussen met uw Integrated Report?

Wat is in hemelsnaam een Integrated Report?

Uitstekende vraag. We helderen het graag voor u op.

Verslagen worden steeds langer en complexer. Voor u wordt het steeds moeilijker om alles bij te houden en voor uw investeerders wordt het steeds moeilijker om de juiste informatie te vinden tussen pagina’s vol met cijfers, cijfers en oh ja, nog eens cijfers. Geeuw!

Daarom werd het volgens de International Integrated Reporting Council tijd voor een Integrated Report, of met andere woorden: een “geïntegreerd verslag”.

Een Integrated Report is een soort jaarverslag waarin u aantoont hoe elk aspect van uw bedrijf (uw strategie, business model, activiteiten, producten, services etc.) bijdraagt tot het creëren van “waarde”.

Het is een bredere vorm van verslaggeving waarin u aantoont dat het u niet enkel om de cijfers te doen is, maar ook om wat u op ethisch en duurzaam vlak kan betekenen. Ook hier: u hoeft geen ellelang epistel te schrijven. Houd het:

  • kort,
  • strategisch
  • & relevant

6 waardevolle bouwstenen voor uw Integrated Report

Volgens het International Integrated Reporting Council is het de bedoeling dat elke organisatie (publiek of privaat, klein of groot, profit of non-profit) z’n eigen interpretatie aan het concept “waarde” geeft.

Tijd om even rond de tafel te zitten met uw collega’s en uw bedrijf een spiegel voor te houden. Belangrijk: houd daarbij de behoeften en belangen van uw stakeholders altijd in het achterhoofd.

De zes bouwstenen voor uw Integrated Report:

  1. Financieel
    Onder het financiële kapitaal bespreekt u de middelen waarover uw organisatie beschikt.
  2. Fabricage
    Alles wat te maken heeft met productiegerichte apparatuur en tools, valt onder de pijler “fabricagekapitaal”.
  3. Intellectueel
    Het intellectuele kapitaal gaat over de capaciteiten, kennis, vaardigheden en ervaring van uw werknemers en managers op het niveau van uw organisatie.
  4. Menselijk
    Het menselijke kapitaal leunt dicht aan bij het intellectuele kapitaal, maar wordt bekeken vanuit het standpunt van het individu (meestal de werknemers).
  5. Sociaal & relaties
    Bij de pijler “sociaal & relatie” kan het zowel gaan over de relaties binnen uw organisatie als over de relaties tussen uw bedrijf en externe belanghebbenden.
  6. Natuurlijk
    Wanneer het gaat over “natuurlijk kapitaal”, hebben we het over de natuurlijke bronnen die rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot de welvaart van uw bedrijf.

In uw Integrated Report is het de bedoeling dat u uitlegt hoe uw organisatie deze zes pijlers beïnvloedt en hoe u daardoor waarde toevoegt op korte maar vooral ook op lange termijn.

Best practices en voorbeelden vind je hier.

Waarom kiezen voor een Integrated Report?

Het doel van Integrated Reporting is mogelijke investeerders op een heldere manier te informeren over de – u kan het al raden – waarde die uw bedrijf in de toekomst zal brengen.

Op een heldere manier informeren, dat doet u dus niet alleen aan de hand van cijfers, maar door een combinatie van kwantitatieve én kwalitatieve informatie over uw bedrijf.

Investeerders zullen dankzij uw Integrated Report makkelijker en sneller kunnen beslissen of ze met u en uw bedrijf in zee willen.

Daarnaast zal geïntegreerd verslaggeven en denken binnenkort de norm worden binnen de bedrijfswereld.

Werken aan uw waarde? Wij helpen u graag

Zo, dat is ondertussen hopelijk een pak duidelijker geworden. Dat zou toch moeten, want ingewikkelde en – laten we eerlijk zijn – eerder droge materie tackelen, is toevallig een van onze specialiteiten. Vraag maar aan DEME, die het schrijven van hun jaarverslag maar al te graag aan ons overlieten. Of aan Tempo-Team, want ook voor hen gingen we creatief met hun cijfers aan de slag.

Waar u dus terecht kan voor een aantrekkelijk Integrated Report met alles erop en eraan? Bij ons natuurlijk. Yihaa!


Deel uw ontdekking