Moet data mijn dada zijn?

Data is belangrijk. Maar hoe zorgt u ervoor dat u niet verzuipt in een zee van cijfers en onduidelijke termen? Hier drie praktische tips

Het woord data heeft een negatieve bijklank. Waarschijnlijk begint het u ook te duizelen als u denkt aan Excel-sheets met ellelange rijen aan cijfers en tekens.
Maar – feit, data wint aan belang. De groeiende digitalisering binnen B2B marketing maakt dat meer zaken meetbaar, en dus controleerbaar zijn. Een kans om nog meer op uw doel af te gaan.

Dus moet data uw data zijn? Neen, niets moét natuurlijk. Maar weten hoe u omgaat met data heeft heel wat voordelen. Lastige leercurve? Misschien. Maar met de juiste technieken bent u zo vertrokken.

Onze Media & Performance expert Vince vertelt je er alles over in enkele minuten.

Van cijfersoep naar structuur

Die geweldige campagne waar u maanden aan werkte, is vertrokken? Top. Maar eigenlijk begint het nu pas echt. LinkedIn, Facebook, uw website, een nieuwsbrief of een QR-code op een DM… Al deze initiatieven leveren data én dus inzichten om de campagne bij te sturen. Drie belangrijke principes zorgen voor orde in de chaos:

1. Een beeld zegt meer dan 1000 cijfers

Wat geldt voor woorden, doet dat ook voor cijfers. Kijk even mee naar het voorbeeld hieronder. Welk kanaal werkte het best om downloads te genereren? Zeker niet onmogelijk om uit te vogelen, maar het vergt wel wat extra werk.

Maar wat als u onderstaande afbeelding ziet?

Hier ziet u in een oogopslag dat LinkedIn voor de meeste downloads zorgt. Facebook staat op nummer twee, maar heeft daar een aanzienlijk budget voor nodig. Het zijn inzichten die een goed beeld vormen van wat nodig is voor een volgende stap.

2. Samen staat data sterker

Elk kanaal heeft zijn manier van rapporteren. Als u in de verschillende interfaces moet duiken, gaat er veel tijd verloren én wordt de kans op fouten groter. Investeer daarom in een tool die alle info samenbrengt en van waaruit u de zaken visualiseert. Bij BBC werken we zo bijvoorbeeld met Funnel.IO, maar er zijn ook andere partijen zoals Supermetrics of Whatagraph.

3. Zorg voor realtime info

Het leven wordt makkelijk als uw data op één plek visueel terug te vinden is. En het kan nog beter. Zorg dat uw info zich automatisch refresht. Zo hoeft u niet elke keer een nieuw rapport te maken, maar checkt u elk moment hoe het met de campagne gaat (let op, dit kan verslavend zijn).

Uw (da)dashboard

Als u bovenstaande tips combineert, komt u al snel bij het gebruiken van een dashboard. Hier kan u

  • makkelijk,
  • in real-time,
  • en op een visuele manier

de belangrijkste inzichten rond uw campagnes weergeven. Zo focust u meer op het nemen van onderbouwde beslissingen, en minder op het verzamelen van data.

Benieuwd naar hoe BBC dit aanpakt? Goesting om meer te weten over de opties of nood aan advies om zelf aan de slag te gaan?
Onze specialisten staan voor u klaar.


Deel uw ontdekking