Sonic Branding, de waarde van audiogebruik in je marketingstrategie 

Hoe potentiële klanten uw merk percipiëren hangt niet alleen af van wat ze zien, maar ook van wat ze van u horen. Sonic Branding kan u helpen met het creëren van een totaalervaring. We delen 7 gouden tips om mee van start te gaan.

Audio- en videogebruik in marketing, ’t is niet nieuw. Maar we kunnen er niet omheen, Sonic Branding is de de laatste jaren sterk toegenomen (CISCO, 2020). Verrassend genoeg zelfs méér in B2B dan in B2C (the Content Marketing Institute, 2020).

Klinkt als muziek in de oren? Lees dan zeker verder!

Heeft u zich trouwens al afgevraagd hoe BBC zou klinken als brand? Ontdek het zelf in onze gloednieuwe podcast ‘The Mind Behind’! We nemen een kijkje achter de schermen van Club Curiosity en gaan in gesprek met de knappe koppen achter elk artikel. En onze eerste aflevering – je raadt het nooit – gaat over Sonic Branding.

First things first: wat is Sonic Branding het (niet)?

Audio branding, music branding, acoustic branding, sound branding… Hoe je het ook benoemt, Sonic Branding komt steeds op hetzelfde neer. Daarom definiëren we eerst even wat Sonic Branding is, en – nog belangrijker – wat het vooral niet is.
Simpel gezegd: Sonic Branding is alles wat iemand hoort van uw merk. Wachtmuziek? Dat is Sonic Branding. Achtergrondmuziek bij een videoadvertentie? Yup. Die jingles aan het einde van een tv-reclame? Nu ja, technisch gezien heten ze sound logos, maar ja, de nagel op de kop!

Gebruikt u momenteel al video en/of audio om te communiceren met uw doelpubliek? Dan loont het de moeite om eens na te denken over hoe mensen u juist horen. Weet wel: Sonic Branding vormt geen noodzaak voor elk bedrijf. Zoals onze B2B Sonic Branding Expert Thomas ook wel zegt:

“Sonic Branding is nooit een doel op zich, eerder een manier om een totaalervaring te creëren voor uw merk door een extra laag toe te voegen.”

Overweegt u een Sonic Brand op maat? Dan houdt u best rekening met volgende regels:

‘De 7 gouden regels van Sonic Branding’

Geïnspireerd door het werk van Cedric Engels, CEO van Sonhouse.

  1. Draag bij aan een aangename geluidsomgeving
    Spreken is zilver, zwijgen is goud. Draagt het auditieve karakter van uw merk niet actief bij aan een vredige en aangename geluidsomgeving? Dan kan u beter gewoon zwijgen. Muziek roept namelijk emoties op – het liefst positieve, toch?
  2. Maak het op maat
    Werk samen met een bureau en ontwikkel een allesomvattende Brand Experience. Want, denk eraan: Sonic Branding is een extra laag, geen doel op zich. 

    Vermijd trouwens absoluut stockmuziek: het klinkt goedkoop, de achterliggende doelen zijn doorzichtig, én niemand houdt ervan. Bovendien, wat weerhoudt de concurrentie ervan om exact dezelfde muziek te gebruiken?

    Hulp nodig met Sonic Branding? BBC helpt je op weg!
  3. Wees uniek
    Durf anders te zijn. Denk out of the box. Wees het lelijke eendje. Dat laatste is misschien wat overdreven, maar u snapt het punt…
  4. Weerspiegel uw huisstijl
    Zorg ervoor dat uw Sound Logo en Brand Score verder bouwen op de huisstijl, bestaande visuele assets en waarden van uw merk. Ze voegen enkel een extra auditieve laag aan toe.

    Om nog even te herhalen:
    – Een Sound Logo is jouw auditieve tagline.
    – Een Brand Score is het eerste stuk muziek dat voor het merk wordt gemaakt, meestal ongeveer een minuut lang, waarvan andere muzikale middelen worden afgeleid.
  5. Maak het memorabel
    In het beste geval onthouden mensen uw geluidsidentiteit en verbinden ze die onbewust met uw merk. Dit bereiken is allesbehalve eenvoudig, maar met onze gouden regels bent u alvast goed op weg.

    Bonustip: Sound Logo’s die 7 noten of minder bevatten zijn makkelijker te onthouden. Keep it simple, dus!
  6. Wees dynamisch
    Sonic Branding evolueert met uw merk mee. Net als jouw brandidentiteit, heb je ook een geluidsidentiteit. Wees dus dynamisch.

    Belangrijke opmerking: evolueren betekent geen complete make-over van uw merk. Daarover later meer.
  7. Wees consequent
    Gebruikt u ook weleens een ander logo of andere kleuren eenmaal uitgekeken op de huidige? Natuurlijk niet! Hetzelfde geldt voor uw geluidsidentiteit: wees consequent in het gebruik van uw merkgeluid.

We leggen ons oor te luisteren bij enkele straffe voorbeelden

#1: Een perfect voorbeeld van de wonderlijke mogelijkheden van Sonic Branding komt van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF. In 2005 al klopten zij aan bij het Franse Sonic Branding Agency ‘Sixième Son’ om hun Sonic Brand te ontwikkelen. 

Eerst creëerden ze een Brand Score, een muzikale compositie van ongeveer 1 minuut die perfect de doelstellingen, waarden en aspiraties van het merk samenvat. Luister maar eens! Daarna maakten ze verschillende Brand Logos voor verschillende kanalen. Wat denkt u van deze twee:

  1. Sluit uw ogen. U zit op het perron, te wachten op de trein die u na een lange, vermoeiende werkdag huiswaarts zal brengen. Na een klein halfuurtje begint u wat te schuifelen. U staat al een tijdje te wachten, en opeens hoort u een kille stem die zegt: “De trein naar x heeft nog eens 30 minuten vertraging.” U balt uw vuisten van woede, maar dan hoort u dit. Dat kalmeert meteen, nietwaar? Dit is SNCF’s merklogo voor offline gebruik, gecomponeerd om een kalmerend effect op passagiers te hebben.
  1. Hun Sound Logo voor tv-advertenties heeft dan weer een leuk ritme gekregen dankzij de toegevoegde percussie. De persoonlijke favoriet van onze Sonic Branding Expert en, wees gewaarschuwd, een sluwe oorworm die u nog dagen zal nafluiten. 

Bonus-weetje: niemand minder dan David Gilmour van Pink Floyd was in 2013 zó geïnspireerd door de Brand Sound van SNCF, dat hij meteen belde naar het hoofd van Sixième Son met de vraag of hij een nummer mocht componeren op basis van het (offline) Sound Logo. Het antwoord was – uiteraard – een volmondige “YES PLEASE”, waarna ‘Rattle That Lock’ werd gecomponeerd.

#2: Eindigen doen we met een knal. De Audio Wizards van ‘Tambr’, een geluidsbureau uit Nederland, componeren niet alleen een Brand Score en Sound Logo voor hun klanten, maar voorzien hen ook van een audio-toolkit met op maat gemaakte samples. Zo kunnen klanten zelf met de muziek spelen, terwijl ze altijd trouw blijven aan hun merkgeluid.

Dat deden ze o.a. voor Fairtrade Original, een Nederlands bedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van handelsketens met duurzame leveranciers in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Deze aftermovie laat een samenvatting van hun proces zien.

Klinkt als muziek in uw oren?

Bewegen uw schouders al spontaan mee bij het brainstormen over je eigen Sonic Brand? Of ben je zelf nog niet helemaal overtuigd? Neem contact op met ons of stuur een mailtje naar Thomas, onze Sonic Branding Expert via declerck@bbc.be!


Deel uw ontdekking