Straffe B2B tips en tricks vanop OFFF en AdWorld

Vier maal nieuwe inzichten vanop OFFF en AdWorld die u kunnen helpen bij uw dagelijkse B2B uitdagingen.

Lockdown? Tja, dan sturen we onze BBC’ers gewoon virtueel op reis naar…

  1. OFFF

Het OFFF Festival in Barcelona is één van de meest invloedrijke creative festivals in Europa: zes dagen lang geven designers, theorists en professionals inspirerende workshops, conferenties en performances. Kortom; het mekka voor elke creatieve B2B’er!

  1. AdWorld

Even aansluiten bij zeventigduizend briljante geesten uit de reclamewereld? Wel, dan moet u op AdWorld zijn. Want AdWorld is hét grootste online (zowel voor, tijdens als na corona) advertising event ter wereld: drie dagen gevuld met creatieve speeches en panels. Met andere woorden: de ideale vakantiebestemming voor zowel B2C én B2B marketers.

Ward, Jenta, Joachim en Carlota kwamen terug met een koffer vol handige B2B tips en tricks. Of u nu op uw bureaustoel zit of achterover geleund in een strandstoel: laat u gerust inspireren!

Ward, art director, fan van Studio Dumbar en hun avocado approach

We bijten de spits af met Ward, mijn favoriete art director! Gedreven als geen ander en de definitie van ‘stille waters, diepe gronden’. Hij maakte een online tripje naar OFFF in Barcelona.

Sessie: Studio Dumbar at OFFF Barcelona

Ik was vooral onder de indruk van Studio Dumbar. De vijf fundamentals van hun bedrijf hebben me echt geïnspireerd!

  1. The pancake mentality
    Een bedrijf is een pannenkoek waarbij de werknemers de ingrediënten zijn. Doortastend en belangrijk.
  2. The hamburger technique
    Ga bij feedback voor de bun, burger, bun techniek: begin met iets positiefs, kaart vervolgens aan wat beter moet en eindig opnieuw on a positive note.
  3. The pizza test
    Goede pizza smaakt de volgende dag soms nog beter als de dag ervoor. En dat is ook zo bij design: laat uw werk even liggen. De dag erna nog steeds tevreden? Smakelijk, dan!
  4. The avocado approach
    Om te weten of een avocado rijp is, moet u ‘m eerst ‘ns goed squeezen. Dat geldt ook voor ideeën. Smijt een idee niet te snel in de prullenbak: in elk idee zit iets. Misschien inspiratie voor uw volgende campagne?
  1. Your stomach rules
    Werken met een lege maag werkt niet. Pauzeer op tijd en eet. Zo kan u daarna terug geconcentreerd aan het werk.

“Ik ben grote fan van de ‘avocado approach’. Het gebeurt vaak dat we dagenlang zoeken naar een straf concept, om uiteindelijk één van onze eerste voorstellen te gebruiken.”

Creative copywriter Jenta komt tot onverwachte SEO insights

Onze copywriter Jenta: vlotte babbel, scherpe pen, kritische blik! Ook zij nam met plezier een virtuele vlucht naar AdWorld.

Sessie: How to Grow Your Organic Traffic by Repurposing & Upgrading Existing Posts door Aarohi Surya (MEA Marketing Representative)

Ik heb altijd geleerd: Google = SEO. Ik schrok me dus een bult toen Aarohi haar sessie begon met: ‘Google doesn’t care about SEO’.

“Bent u ook even in shock? Relax, laat me ‘t even verduidelijken…

Content is king, backlinken is queen

De tip die u meestal krijgt om hoger in de Google ranking te komen: maak nieuwe content en vergeet niet te backlinken naar relevante ‘oudere’ content op uw website.

Internal & outbound linking blijven belangrijk

Internal links leiden naar een andere pagina binnen uw eigen website, terwijl outbound links vanuit uw website naar andere websites leiden. Wat deze twee klassiekers betreft: ze zijn nog steeds belangrijk. Blijven doen, dus!

Relevante content gaat boven nieuwe content

Moet u wekelijks drie blog posts publiceren op uw B2B blog? Waar vindt u in godsnaam de tijd? Goed nieuws: Google wil eigenlijk vooral dat uw content relevant is, en ‘relevant’ hoeft daarom niet altijd ‘nieuw’ te zijn.

Hier alvast vier stappen waar u tijd mee kan uitsparen:

Stap 1: Doe aan ‘content pruning’
Voor u als een gek nieuwe content begint te maken, kan u beter eerst eens door uw oude content gaan.

Stap 2: Selecteer relevante content en hou die up-to-date.
Let daarbij goed op voor broken links.

Stap 3: Sluit u dus aan bij online communities zoals Quora, Facebook en Reddit.
Om uw content up-to-date te maken, moet u weten waar uw prospects vandaag mee bezig zijn. Ga dus op zoek naar de vragen die ze online stellen.

Stap 4: Be the solution
Pas uw content aan met deze vragen in het achterhoofd. Zorg ervoor dat de antwoorden waar uw prospects naar op zoek zijn, in uw content terug te vinden zijn.

Ik ben nu al benieuwd naar de nuttige tips van volgend jaar.”

Joachim, motion designer, geïnspireerd om meer te experimenteren door FuturePlay

Joachim, onze all-round motion designer! Hij is altijd te vinden voor een challenge en trok dus met plezier virtueel naar Barcelona. Tendril, Beeple, en vooral FutureDeluxe maakten een grote impact.

Sessie: FutureDeluxe at OFFF Barcelona

Als ik u met één ding mag inspireren, dan is het FuturePlay van FutureDeluxe, een creative studio gevestigd in London, Los Angeles & Sydney.

“FuturePlay geeft hun creatives tijd om te experimenteren. De nadruk ligt hier dus niet op uitvoeren en produceren, maar op

  1. fantaseren
  2. exploreren
  3. & experimenteren

met nieuwe vormen van design, technologie en bewegende beelden.

Wat een geweldig concept, toch? Als u nu al omvergeblazen wordt van de B2B concepten van één art director of graphic designer… Stel u dan eens voor wat er kan gebeuren als u verschillende creatives tijd én ruimte geeft om samen te experimenteren. Dat kan niet anders dan vonken geven.”

Carlota, copywriter met energiek Spaans temperament, zorgt ervoor dat uw boodschap nooit verloren gaat

“Ik trok er zelf ook even op uit. Naast een aantal sessies op het OFFF Festival in mijn tweede thuisland Spanje, volgde ik een sessie van Alex Cattoni op AdWorld.”

Sessie: The Wheel of Persuasion: How to Build Trust, Create Believability & Inspire Action door Alex Cattoni

“Alex is marketer, copywriter en founder van the Copy Posse: een echte boss lady! In haar sessie legt ze uit hoe en waarom onze boodschap maar al te vaak verloren gaat. We gaan vaak rechtstreeks van het probleem van onze klant naar ons product. Big mistake! Dit is hoe het volgens haar wel moet:

  1. Problem: begin bij het correct identificeren van het probleem van uw prospects.
  2. Pain: leef mee met hun pain en creëer het verlangen naar een oplossing. Belangrijk: het probleem is niet hetzelfde als de pain, maar wat aan de oorzaak ligt.
  3. Prescription: introduceer een geloofwaardig voorschrift om die pain te overkomen. En vergeet niet: the prescription is niet uw product, maar een gespecialiseerde methode, aanpak of tool.
  4. Pivot: schakel om van “hen” naar “u”. Leg uit wie u bent en waarom u de expert bent.
  5. Positioning: speel in op de oplossingen die uw prospects in het verleden hebben uitgeprobeerd (zonder succes ) en leg uit hoe ze met uw aanpak makkelijker en sneller het gewenste resultaat kunnen bereiken.
  6. Product: nu pas introduceert u uw product en uw unique selling proposition.”

Less is more, maar niet als uw boodschap daardoor verloren gaat.

“Soms kan een kleine omweg tot betere en soms zelfs onverwachte resultaten leiden. En dat geldt ook voor mijn tripje naar AdWorld, waar dit artikel het resultaat van is!”

Yihaa! OFFF en AdWorld hebben ons geïnfuseerd met frisse ideeën.

En als wij beter worden, dan u toch ook! Klaar om uw dagelijkse B2B challenges samen te tackelen? Laat van u horen!


Deel uw ontdekking