Twee meisjes op het strand … krijgen zonnig sales-advies

Inspiratie overvalt je vaak op de meest onverwachte plekken. Dat ondervond ook creative copywriter Britt. Of hoe een weekje 'resort hangen' toch nog een saleskantje kreeg …

Gambia. Volgens TUI de uitgelezen bestemming om de Belgische winter te ontvluchten. Dus boekte ik samen met collega én reismaatje Lies een week in een 5 sterrenresort in Serekunda. Vitamine D, het zeetje en wat boeken lezen, meer moest dat echt niet zijn. 

Maar daar beslisten de immer vrolijke Gambianen anders over. Twee meisjes op het strand? Dat spreekt (letterlijk) aan. Na 7 dagen, 4 strandwandelingen en 200 verkoopsgesprekken kwamen we terug aan in Zaventem met heel wat extra sales-wijsheid.

ABM in de meest pure vorm

Een beker baobabsap, een houten beeldje in de vorm van je huisdier of zelfs een pedicure. Gambianen zijn koning in het aanprijzen van hun goederen en diensten. De concurrentie is moordend, maar met de glimlach halen ze alles uit de kast om jou te overtuigen. 

B2B-marketing zoals wij het kennen, was het niet. Maar lead generation? Absoluut. Ontdek vier basics van de Gambiaanse Account Based Marketing-intuïtie, zonder te verdrinken in complexe processen.

1. Hi, how are you? What’s your name? Where are you from?

>> Leer je klant kennen én grondig

Drie vragen openen de weg naar een gesprek. Weten met wie je zaken doet, nemen ze hier heel serieus. Ze polsen naar je interesses (You like music? You’re sporty?), je situatie (This is your sister? You have children?) en je noden (Are you thirsty? Looking for shells? Want to dance?). 

Gambiaanse verkopers zoeken naar raakvlakken. Je bent niet zomaar een klant, maar een vriend (het kan soms snel gaan). Elk antwoord dat we geven, doet ons meer en meer verlangen naar de aangeboden producten en diensten.

2. It’s nice to be nice

>> Doe het met de glimlach

Toegegeven, na verkoper 27 zakte ons humeur naar een iets minder tropische temperatuur. Name? Laat ons gerust. Where are you from? Negeer. Schuchtere Europeanen die we zijn, willen we zelf bepalen wanneer en tegen wie we praten.

En ook daar hielden ze rekening mee. Met een eeuwige glimlach, nooit té pusherig, gaven ze ons voldoende ruimte. I’m not a hustler, I just want to sell my business. Come back in your own time, at your own pace. Daar kunnen veel sponsored ads nog iets van leren.

3. Unlock your luck

>> Laat de bal aan het rollen gaan

Je hoeft maar één ding te verkopen en de rest loopt vanzelf. Een armbandje, een zakje pindakoekjes. Zien kopen, doet kopen. Eén koper leidt automatisch tot een volgende koper. En – niet onbelangrijk: lever je een goede kwaliteit in service en product? Dan blijven je kopers terugkomen. 

4. I’ll give you my card

>> Laat geen enkel gesprek verloren gaan

Geen interesse nu? Misschien later wel. Eigenhandig geknipte en geschreven visitekaartjes, het werkt. Je behoudt het contact met je prospect (of in dit geval: toerist). Maken we op vrijdag misschien toch die begeleide trip naar het Monkey Forest? Wacht even, ik ken wel iemand.

Zo puilt mijn boek van Haruki Murakami nu uit van de kaartjes. Plan je binnenkort een tripje naar Gambia en wil je genieten van een plaatselijke fruitcocktail, massage of uitstap? Laat gerust iets weten, ik ken wel iemand (bij naam!). 

Communicatie kan heel eenvoudig zijn. Maak het persoonlijk en toegankelijk.  What’s your name? Where are you from? What’s your ambition? Wij zoeken nog heel wat collega’s trouwens!


Deel uw ontdekking