Ontrafeld: de mythische wereld van de B2B copywriter

“Dus wat doe je dan eigenlijk als copywriter?” Het lijkt wel het grootste mysterie sinds Area 51. Vandaag neemt copywriter Jenta u mee doorheen haar mythische wereld.

Wat doet een B2B copywriter eigenlijk?

“Dus wat doe je dan eigenlijk? Gewoon… een hele dag schrijven?”. Lieve lezer, ontmoet: elke persoon waarmee ik ooit een gesprek had. Van Nonkel Glenn tot den Boris op café – iedereen buigt zich al hoofdkrabbend over het grootste mysterie sinds Area 51: wat doét een copywriter eigenlijk? 

Gelukkig voor u ben ik hier om een tipje van de sluier op te lichten. Ik neem u mee naar de leefwereld van de mythische copywriter. Zijn de geruchten waar? Bestaat hun leven echt enkel uit gewoon een hele dag schrijven?!

Wat is de realiteit en wat is pure mythe?

Statement 1
Copywriters schrijven – en dat is het

Conclusie: MYTHE

Toegegeven. Wanneer ik voor de vierde keer op het familiefeest uitleg wat mijn job is, zeg ik inderdaad: ik schrijf. Niemand die zich daar vragen bij stelt (“ik kan ook schrijven” – zegt mijn 5-jarig nichtje dan). 

Gelukkig kan ik hier eindelijk mijn hart luchten. De waarheid bekennen. Het geheim dat ik al jaren met me meedraag, verklappen. Copywriting… is meer dan schrijven. Research, brainstorms, meetings met klanten, interviews afnemen, concurrentieanalyses, proofreaden, vertalen. Mijn dag kent meer variatie dan het coronavirus.

Statement 2
Copywriters weten waarover ze schrijven

Conclusie: REALITEIT

Wat het leven van een copywriter zo interessant maakt? Hoeveel u dagelijks bijleert. Aan dit blogbericht – over mijn eigen job(!) – is al één uur research voorafgegaan.

Waar schrijft de concurrentie over? Met welke titel behaalt u een hoge plek in de Google Search Results? Help, WAT DOET EEN COPYWRITER?! Dit soort vragen leiden de zoektocht naar de kern van uw onderwerp. Stelt u deze niet, dan eindigt u met een tekst zonder ruggengraat. Een ongewerveld verhaal. Weekdiercopy. 

Statement 3
Copywriters moeten creatief zijn

Conclusie: REALITEIT (?)

Creativiteit neemt verschillende vormen aan. Voor mijn job zit het ‘m in de simpliciteit – ofwel, de eenvoud.

Een artikel als dit geeft me de ruimte en de vrijheid om te experimenteren met woorden en concepten. Maar als copywriter krijgt u vaak briefings van een klant met een duidelijke visie. En een beperking van 40 karakters. Om daar de meest wervende slagzin in te plaatsen, moet u serieus puzzelen (de titel van dit artikel heeft 49 karakters, by the way).

Easy reading is damn hard writing

Nathaniel Hawthorne

Niet per sé creativiteit in de vorm van fantasie, dus. Wel creatief inzicht om complexe concepten om te zetten in klare, meeslepende taal.

Statement 4
Copywriters schrijven voor zichzelf 

CONCLUSIE: SUPERMYTHE

Een copywriter schrijft al-tijd voor zijn publiek, doelgroep of eindgebruiker. Hij kan zich daarvoor baseren op fictieve persona’s, natuurlijk.

Nog beter dan gokken wat het doelpubliek wil? Zelf in de leefwereld van de lezer duiken. Neil Patel maakte er zelfs zijn job van. Dankzij keyword research weet een copywriter exact wat de eindgebruiker zoekt. De exacte bewoording. De exacte zoektermcombinaties. Welke content ze eerder konden smaken. Zo creëert de copywriter waardevolle content die aansluit op de interesses van zijn doelpubliek.

Geen giswerk – maar interessante teksten gebaseerd op betrouwbare data.

 

Is het een vogel? Is het een vliegtuig?

Het leven van een copywriter heeft dan misschien toch een mythisch kantje. Als shapeshifter neemt hij de vorm aan van de lezer. Hij is tijdreiziger – die kijkt naar het verleden en de toekomst. Die zo teksten schrijft die aanslaan in het nu. Een superheld die zijn ego opzij zet en de klant een resultaat aanlevert dat perfect past in de briefing.

Dus Nonkel Glenn, Boris: verdiep jullie maar in Bigfoot en duiven die werken voor de overheid. Case closed. Deze Supercopywriter moet alweer teleporteren naar de volgende opdracht.

Genoeg geschreven, voor vandaag. 


Deel uw ontdekking