Ni Hao! Zeg hallo tegen B2B marketing in China

Scoren in het Verre Oosten? Wij gingen te rade bij Mike Golden – Global Marketing Director van Brandigo China en kregen enkele nuttige tips

Waarom u met uw B2B marketing naar China zou trekken? Het land ondergaat al langere tijd een hele transformatie. Het is een gigantische afzetmarkt (1,5 miljard inwoners) met een steeds groeiende middenklasse.

Zeker interessant dus om te bekijken hoe uw producten of diensten de Chinese harten kunnen veroveren.

Maar – zoals een oude wijze monnik ooit zei: “Bezint eer ge begint”. B2B marketing in China vraagt tijd en research. Daarom helpen we u graag op weg met enkele waardevolle tips van Mike Golden, Global Marketing Director van Brandigo China. Onze eigen Lonely Planet voor ongerept B2B avontuur in China.

7 tips voor uw B2B marketingtrip naar China

1. Klinkt Chinees? Perfect.

Chinezen zijn trots en lezen uw informatie het liefst in hun eigen taal, xie xie! Brochures, Whitepapers, naamkaartjes én zelfs uw bedrijfsnaam, zorg ervoor dat ze ook in het Mandarijns beschikbaar zijn.

2. Spreek uw netwerk aan

Kent u bedrijven, partners, vrienden of zelfs familie met banden in China? Gebruik ze! Luister naar hun ervaringen en leer eruit.

Zo werken we zelf dankzij ons E3-netwerk al enkele jaren samen met Brandigo.

3. Blijf weg van politiek

In China heeft de overheid nét iets meer in de communicatiepap te brokken dan hier. Doe dus niet zomaar wat u wil, of u maakt kans van de ether te verdwijnen.

Lijsten met verboden woorden én boodschappen zijn eerder regel dan uitzondering. En ook met humor wordt zuinig omgesprongen.

4. Social media; geen Facebook wél WeChat

Facebook, Twitter en YouTube worden geblokkeerd in China. Wees dus zeker dat u de juiste, lokale kanalen gebruikt. Douyin (TikTok) en Weibo (Twitter) zijn hot. Maar het is WeChat dat de keizerlijke kroon spant.

U kan WeChat best vergelijken met een combinatie van Facebook, WhatsApp, Twitter en uw banking-app. Deze super-app is hyperpopulair in de grootsteden (1,24 miljard gebruikers). Zeker de moeite waard dus om mee te nemen in uw mediaplan.

5. Traditie en persoonlijkheid

Al groeit het aandeel van digitale tools als WeChat, ook traditionele media blijven het goed doen. Klassieke vakmedia en advertenties bereiken nog steeds heel wat mensen. Pluis (samen met uw partner) goed uit welke kanalen scoren binnen uw industrie.

In China spelen ook vertrouwen en persoonlijk contact een belangrijke rol. Schenk daarom ook voldoende aandacht aan beurzen en netwerkmomenten. Hét moment om uw klanten en collega’s binnen de industrie te leren kennen.

6. Pas op voor de Great Firewall!

Hij gaat nog niet zo lang mee als die andere Grote Muur, maar is minstens even pijnlijk om tegenaan te lopen … Daarom, beter voorkomen dan genezen:

  • Maak uw website gebruiksvriendelijk, zorg voor een duidelijke structuur.
  • Zorg dat uw website beheerd wordt in China, anders heeft u kans op trage toegang.
  • Heeft u Facebook, Twitter of YouTube API’s ingebouwd in uw website? Dan kan het zijn dat de website zelf helemaal niet laadt.
  • Maak uw website SEO-vriendelijk in het Mandarijns, niet voor Google dus, wel voor Baidu.

7. Blijf trouw aan uzelf

Ja, B2B marketing voeren in China betekent uw merk lichtjes aanpassen – maar zeker niet uzelf verloochenen. Blijf trouw aan uw merkwaarden, de zaken die uw product tot een succes maken – zijn het waard om vast te houden.

Bent u klaar om de Chinese B2B markt te veroveren?

Met deze tips geraakt u al een heel eind op weg. Wilt u zeker weten of u klaar bent voor de Chinese markt? Maak dan snel gebruik van onze China Marketing Evaluator Tool. Met 5 heldere vragen weet u meteen waar u voor staat!


Deel uw ontdekking