Hoe 3D visualisatie uw communicatie verandert

Uw portfolio presenteren is een crucial onderdeel van uw B2B communicatie. Vandaag kan dat beter dan ooit.

Als u enig visueel spektakel verwachtte bij het lezen van dit artikel, u wordt niet teleurgesteld. Maar voor we ons beeldmateriaal op u afvuren, moet u zich het volgende inbeelden:

Beeld u in dat u totale controle hebt over de manier waarop u uw portfolio presenteert.

Of u nu de grootste machines of de meest abstracte oplossingen aan de man brengt – het maakt niet uit. U zou ze allemaal kunnen tonen op een fijne, interessante manier voor uw hele publiek.

Wilt u uw producten plaatsen op de bodem van de oceaan? Doe maar op. Wilt u uw oplossingen voorstellen als intergalactisch sterrenbeeld? De sky is the limit.

Lijken die dingen u nog onmogelijk? Dan hebt u het mis. Computer-gegenereerde 3D beelden behoren vandaag tot de mogelijkheden in B2B communicatie. U hoeft ze alleen maar te ontdekken.

In dit artikel vertel ik u er alles over.

Thermo King Europe – teaser video trailer unit

Computer-gegenerege… – wat?

Computer-gegenereerde beelden. Misschien kent u het wel onder de Engelse vertaling – Computer Generated Imaging (CGI). En als u die term nog niet hebt gehoord, hebt u ’m wel al gezien. Met name in film.

Toy Story deed het en bracht ons tegelijk stiekem aan het huilen; Michael Bay deed het met robots en een heleboel ontploffingen.

Beide zijn compleet verschillend in stijl en inhoud, maar beide rekenen wel op computers om ofwel een volledig beeld (in het geval van Toy Story) of delen van het beeld (in het geval van Transformers) te genereren.

In de meeste gevallen – en dit is hoe we bij BBC te werk gaan – bestaan deze beelden uit een 3D object dat u in een scène plaatst. Zo’n 3D object kan er eenvoudig uitzien, of extreem gedetailleerd.

Veel hangt af van de kwaliteit van de textures die u gebruikt, ofwel: hoe sterk het oppervlak van uw 3D object lijkt op het materiaal waaruit het (in de echte wereld) gemaakt is. Als u dan de juiste lichteffecten toepast, creëert u de indruk van een levensecht voorwerp dat volledig samenvloeit met z’n omgeving.

SCK-CEN – HR recruiting project

Als u wil, kan u dan verschillende computer-gegenereerde beelden samenvoegen om een bewegend beeld te krijgen (in dat geval spreken we van motion graphics), of u kan gewoon één beeld houden als finale output.

Thermo King Europe – teaser video trailer unit

Het grootste voordeel hiervan is dat u complete vrijheid krijgt om te creëren wat u wilt. U moet niet gaan zoeken naar pratend speelgoed – u maakt het op een computer. U moet geen huizengrote robots bouwen in uw garage – u maakt ze op uw computer.

En in het geval van onze klant Xeikon: u hoeft u de logistieke nachtmerrie niet te ondergaan om uw digitale drukpers op een strand te krijgen, u creëert – opnieuw – het beeld op uw computer.

Xeikon – rebranding

Er zijn nog andere voordelen

Werken met 3D modellen en computer-gegenereerde beelden heeft nog een heel aantal andere voordelen. Vooral als u de vergelijking maakt met die andere optie: live fotografie.

U hebt volledige controle

Als u eenmaal een kwaliteitsvol 3D model hebt gebouwd, hebt u het letterlijk voor het kiezen. Wilt u uw beeld in het licht of in het donker? Wilt u naar uw product kijken vanuit een vogelperspectief, of toch maar kikvors?

Aan u om de scene en het beeld volledig naar uw wensen (of die van uw collega’s) aan te passen. In fotografie zou u het moeten doen met de beelden die u krijgt, zonder mogelijkheid om de scene of het beeld ingrijpend aan te passen.

U hebt sneller resultaat

Stel u voor dat u een strakke productpagina wilt maken. Met uw hele product line-up op een neutrale achtergrond.

Normaal zou u dan een fotostudio moeten opzetten, uw producten binnenrollen en één voor één fotograferen. Met 3D kan u uw beeld onmiddellijk beginnen maken, op basis van de CAD design files van uw producten.

Da’s sneller resultaat én minder risco om uw producten te beschadigen. Win-win.

U haalt meer uit uw investering

Een verzameling 3D modellen uitbouwen heeft nog een voordeel: u hoeft het maar één keer te doen.

Elke keer dat u een nieuwe visual nodig hebt van een bepaald product – voor een nieuwe webpagina of brochure, bijvoorbeeld – hoeft u enkel het juiste 3D model in een scène te plaatsen, de hoek aanpassen, lichteffecten instellen en… klaar!

Met live fotografie zou u uw beurs moeten opentrekken voor alweer een nieuwe fotoshoot.

Maar wacht, is dat niet enkel voor Hollywood?

Er bestaan een heel aantal misvattingen rond 3D en motion graphics. Meteen de reden waarom het als concept nog niet volledig is doorgebroken in communicatie (met B2B in het bijzonder).

Die misvattingen waren ooit misschien wel juist, maar de tijden zijn veranderd. En wel zo:

3D beelden kunnen er realistisch uitzien zonder een fortuin te kosten

Veel marketers hebben 3D wel eens overwogen voor hun campagnes. Maar de meesten vonden dat het er nog – wel – fake uitzag. Of gewoon raar. Zeker wanneer u niet over de grote filmbudgetten kon beschikken.

Dat is meer dan ooit veranderd. Dankzij de 3D design-programma’s en rendering engines van vandaag, kan u realistische beelden maken zonder uw hele marketingbudget op te souperen.

Nog niet overtuigd? Probeer dan eens te zeggen welke van de volgende beelden computer-gegenereerd (en dus fake) zijn, of niet.

Welke beelden zijn computer-gegenereerd? – Spoiler alert: alle beelden

Het duurt niet meer zo lang om 3D beelden te maken

Nu kan u misschien denken dat het gros van de tijd in een 3D project naar de designers gaat. U weet wel, dat type dat wild ligt te klikken in programma’s die alleen zij begrijpen (ik ben er een van). Maar in animatie gaat de meeste tijd eigenlijk naar iets heel anders: een proces dat wij rendering noemen.

Voor mijn collega’s is dat een grotendeels misbegrepen en zelfs gevreesde term, maar in essentie staat dit voor de bewerkingen die een computer doet om alle informatie in een beeld correct samen te brengen.

Een beeld ziet er zo goed uit omdat een rendering engine exact heeft berekend hoe licht moet weerkaatsen op een bepaald oppervlak, of hoe schaduwen moeten samenvallen in een voorwerp.

Da’s ook niet zo gemakkelijk als het klinkt. En zelfs een heel krachtige computer heeft nog steeds wat tijd nodig om door al die berekeningen te ploegen. Maar dankzij de technologische vooruitgang kan dat vandaag wel in een fractie van de tijd tegenover de vroege dagen van 3D.

Meer nog, binnen een jaar of 5 hebben computers misschien helemaal geen tijd meer nodig om te renderen, maar creëren ze beelden in real-time – net als in videogames.

Waar gebruik ik 3D graphics?

Technologie is maar zo nuttig als de toepassing die u ervoor vindt. Gelukkig bieden 3D en motion graphics heel wat voordelen, om niet te zeggen ‘oneindig veel’.

Denk bijvoorbeeld aan 3D voor uw

  • Explainer video’s
    waarbij u in uw machine duikt en individuele onderdelen aanduidt, of abstracte oplossingen uitlegt op een visuele manier
  • Productlanceringen
    die uw product met de nodige luister in de markt zetten; creëer films en beelden die van uw product de held van uw verhaal maken
  • Brochures of webpagina’s
    die uw producten in volle glorie tonen, en waarbij bezoekers on the fly hun ideale oplossing kunnen samenstellen én zien
  • Augmented Reality toepassingen
    die uw product in de echte wereld projecteren en van elke hoek zichtbaar maken
  • Brand building
    waarbij u uw hele identiteit opbouwt rond 3D visuals, met ontelbare manieren om uzelf uit te drukken
Craft – branding video

Dankzij 3D kregen we complete creatieve vrijheid over onze hr-spinoff Craft

Hoe begin ik eraan?

Als 3D beelden voor u nog ver buiten bereik lijken te liggen, heb ik een verrassing voor u: het is eigenlijk helemaal niet moeilijk om mee te starten.

Voor een product of machine hebt u enkel de CAD-bestanden nodig, die uw agency dan nauwkeurig omzet naar 3D modellen.

Texturing vereist op zich ook geen voorbereiding of werk van uw kant. In onze aanpak, bijvoorbeeld, nemen wij gedetailleerde foto’s van uw producten, en bouwen wij zo de oppervlaktes en materialen in detail na.

Alles in rekening genomen, zijn er drie belangrijke lessen die u tijd en geld helpen besparen:

Les 1 – Over settings en structuur

CAD-bestanden omzetten naar bewerkbare 3D modellen kan een lang, moeilijk proces zijn, of het kan verrassend snel gaan.

Veel hangt af van de export-instellingen van uw CAD-bestanden. Simpelweg een paar opties aankruisen kan het verschil betekenen tussen één uur werk en vier. Ik wil hier niet te veel in detail gaan (en ik vermoed u ook niet), maar breng zeker uw agency rechtstreeks in contact met uw design- of productteam voor het beste resultaat.

Probeer uw bestanden ook zo goed als mogelijk te structureren: breng hiërarchie in uw mappen en bestanden, groepeer optionele accessoires samen enzovoort. Dit helpt uw motion designer om efficiënter te werken, waardoor die meer tijd krijgt om nog mooiere textures te maken.

Les 2 – Bundel feedback

Elk creatief proces gaat door verschillende rondes feedback. Alleen denken sommige mensen dat alle feedback snel en eenvoudig te implementeren is (‘kwestie van een paar parameters aan te passen, toch?’). Da’s jammer genoeg niet het geval. Binnen elke 3D beeld zijn er enorm veel zaken die elkaar beïnvloeden, en u hebt natuurlijk ook nog de render-tijd bij te tellen.

Daarom is het best om alle feedback van al uw interne stakeholders eerst samen te bundelen voor u het naar uw agency stuurt. Op die manier vermindert u het aantal feedbackrondes, samen met de totale tijd die uw project vraagt.

Les 3 – Perfect heeft een prijs

U hebt al geleerd dat 3D beelden er goed kunnen uitzien zonder uw hele budget op te offeren.

Er is echter nog een verschil tussen ‘goed!’ en ‘pure perfectie’. Dat is tegelijk ook de grootste valkuil in 3D: het kan er áltijd beter uitzien. U kan altijd meer details toevoegen aan het model, de textures, of de lichteffecten.

Dat kan leiden tot een eindeloze reeks aanpassingen, met elke nieuwe aanpassing weer een aantal extra uren op de teller. Onthoud dus dat, net als zoveel andere dingen des levens, perfectie een kostelijke zaak kan zijn in 3D.

Waar gaat het allemaal naartoe?

De mogelijkheden van 3D zijn vandaag al razend interessant, en dat zal er in de toekomst alleen maar beter op worden.

3D en motion graphics zullen verder gaan op hun weg om nog beklijvendere ervaringen te serveren, met écht interactieve VR en AR ervaringen als gevolg. Als u virtual reality dus al had afgeschreven als een gepasseerde trend, gaat u in de komende jaren uw mening waarschijnlijk moeten bijstellen.

Het kan nog even duren voor uw klanten zich volledig in uw wereld kunnen wanen, maar vandaag kunt u dus wel al een serieuze sprong maken met uw communicatie.

De enige vraag die dan nog rest is: wie bent u meer, Toy Story of Transformers?


Deel uw ontdekking