Lang leve uw jaarverslag!

Iedereen moet uw jaarverslag lezen. Maar om iedereen zover te krijgen, moet u wel eerst iets met dat jaarverslag dóen. (En liefst meer dan alleen maar een persberichtje uitsturen.)


Hoeveel werkuren zijn er in uw vorig jaarverslag gekropen? Wie heeft er allemaal hard aan meegewerkt (en er even hard op gevloekt)?

En euhm … wat heeft al dat werk uiteindelijk opgeleverd? Een mooi geschreven en vormgegeven verslag, online of in print, dat zeker.

Maar heeft het uw klanten ook meer aan u gebonden? Heeft het potentiële klanten over de streep getrokken om voor u te kiezen?

Kortom: hebt u uw jaarverslag een plek in uw communicatiemix gegeven?

Laten we wel wezen: de plek die uw jaarverslag in die mix verdient, die mag behoorlijk prominent zijn.

Het is namelijk het beste – en misschien wel het enige – document dat vertelt waar uw onderneming voor staat, hoe ze ervoor staat en waar u met uw onderneming naartoe gaat.

Toegegeven, in een document of op een website van ettelijke pagina’s is het voor (potentiële) klanten en stakeholders niet evident om dat allemaal in één oogopslag te vatten. Daarom moet u iets met uw jaarverslag dóen.

Maak er een verhaal van. En bouw rond dat verhaal een campagne op.

Een jaarverslag mag niet louter een opsomming van feiten zijn. (Als u per se wil uitpakken met een tijdlijn vol verwezenlijkingen, oké dan, maar laat die alstublieft niet overheersen.) Kijk verder. Kijk breder. Ga dieper.

  1. Bepaal het grote thema. Wat maakte het afgelopen jaar zo bijzonder?
    Tip: kijk niet alleen terug, maar ook vooruit. Zo geeft u uw publiek meteen mee wat er voor hen in het verschiet ligt. Als het bovendien een moeilijk jaar was, kunt u aantonen hoe u voor beterschap zult zorgen.
  2. Haal er de belangrijkste hoogtepunten uit. Waarmee maakte u het afgelopen jaar het verschil?
    Tip: link deze hoogtepunten aan uw thema. Zo presenteert u zich als een coherente onderneming aan uw publiek.
  3. Koppel daar verhalen aan. Hoe heeft uw onderneming het afgelopen jaar beleefd?
    Tip: laat deze verhalen vertellen door medewerkers, klanten, … Met die persoonlijke touch worden de verhalen authentieker voor uw publiek.

Als u nu denkt: tiens, dit lijkt verdacht veel op een klassiek contenttraject …

… dan hebt u overschot van gelijk.

  • Het grote thema? Da’s als een centrale landingspagina (met uw campagnethema).
  • De hoogtepunten? Dat zijn de hoeksteenartikels (met uw belangrijkste argumenten) die rechtstreeks naar uw landingspagina linken.
  • De verhalen? Dat zijn de regelmatige updates die u publiceert (verwijzend naar uw hoeksteenartikels).

Een contenttraject, dus. Maar hoe begint u daaraan?

Het grote thema, dat bepaalt u waarschijnlijk binnen Corp Comm en in samenspraak met de directie. Schakel er gerust ook gespecialiseerde externe hulp voor in. Voor Proximus vonden wij het alvast een fijne ervaring.

En voor de verhalen? Kijk eens over de muurtjes van uw onderneming. Er leven tal van verhalen, die waarschijnlijk wel door HR, Interne Communicatie of Marketing zijn opgepikt.

Door die verhalen te capteren en in een campagne te communiceren, brengt u uw jaarverslag tot leven.

Die campagne mag gerust even duren. Ze start met een big bang (de publicatie van uw jaarverslag) en blijft leven door op gezette tijden bepaalde thema’s onder de aandacht te brengen.

Zo komen we tot de essentie: lang leve uw jaarverslag!

En dat mag u gerust letterlijk nemen.

Deel uw ontdekking