AI ontbloot: dé nieuwe technologie vanuit 5 verschillende perspectieven

Wat krijg je als je 5 verschillende B2B-experten de tijd geeft om zich te verdiepen in een zelfgekozen onderwerp?

Onderzoek naar dé revolutie in de communicatiewereld: Artificiële Intelligentie (AI). Hoe kunnen klanten zich in het AI-tijdperk onderscheiden? Wat is de impact op ons als agency? Welke mogelijkheden biedt deze nieuwe technologie? Omdat we geen argwaan wilden wekken bij ChatGPT, zochten we zelf naar een helder antwoord.

De Club Curiosity-leden van BBC buigen zich over kunstmatige intelligentie tijdens een meeting.

Gebrek aan persoonlijkheid

Eerst het goede nieuws: creatievelingen hoeven niet meteen te vrezen voor hun job. Creativiteit en menselijkheid zijn nog steeds unieke en essentiële eigenschappen die AI niet kan invullen. Zo ontdekte copywriter Britt dat je met ChatGPT wel content kan maken, maar dat je er heel wat tijd mee verliest. Zowel om de juiste instructies te geven als om de tekst een persoonlijke touch te geven. Zoveel dat je vaak sneller af bent door het gewoon zelf te doen. Dan heb je tenminste nog het plezier van het schrijven en brainstormen met collega’s.

ChatGPT is een handige assistent, die kan helpen wanneer je even vastzit.

Britt De Vocht

Ook creatief strateeg Nick botste op de creatieve beperkingen van AI. Hij probeerde tevergeefs om ChatGPT enkele creatieve technieken voor headlines aan te leren. Het resultaat? Veel ‘unleashing’ en ‘empowering’, maar weinig overtuigend.

Met AI hebben we zelf een sparringpartner gecreëerd. Maar met die input moeten we wel weer opnieuw aan de slag. De manier waarop we dat doen, zal bepalend zijn in onze job.

Nick Panhuysen

Belang van storytelling

Toch hebben bedrijven in deze razendsnelle AI-tijden steeds meer nood aan creativiteit en persoonlijkheid. Het is net dat wat hen onderscheidt van de overvloed aan content die andere bedrijven massaal met AI kunnen creëren. 

Hoe je dat het best aanpakt? Creatief strateeg Jilke zocht én vond een antwoord. Alles begint met een duidelijke positionering om te weten waar je voor staat en voor wie je het doet. Bouw daarna verder op een brand purpose met een overkoepelend verhaal dat alle content verbindt. En verras met unieke ideeën en sterke memorabele content, gemaakt door creatieve content creators.

We moeten kijken wat mogelijk is met AI, hoe we elkaar kunnen versterken. En onthouden dat we nog steeds een verschil maken voor de klant.

Jilke Ramon
Drie creatievelingen reflecteren over de meerwaarde van AI in een creatief bureau voor B2B-klanten.

Creativiteit stimuleren

We zijn nog steeds relevant. Punt gemaakt. Maar samen met AI kunnen we nog relevanter, nog efficiënter, nog vernieuwender worden. Uitgebreide research gebeurt met één druk op de knop. Lange basisteksten worden in een mum van tijd geschreven of herschreven. En een writer’s block wordt meteen gesloopt door een onuitputtelijke bron van inspiratie. 

Ook op visueel vlak heeft AI een veelbelovende evolutie in gang gezet. 3D Generalist Christophe onderzocht enkele toepassingen die vanuit de gamewereld stilaan hun weg vinden naar andere sectoren. Je eigen digitale tweeling maken? Een simpele opname met je smartphone. Meer heeft AI niet nodig om een zo menselijk mogelijke animatie te maken. En dat op slechts enkele minuten, terwijl designers er vroeger uren, dagen of maanden op zwoegden.

Als 3D Generalist moet je mee zijn met de nieuwe technologie. Elke week komt er wel iets nieuws uit. En alles wordt steeds efficiënter.

Christophe Claessens

En wat als we AI loslaten op de visuele identiteit van verschillende merken? Een vraag waarmee creative designer Laurens aan de slag ging. Hij vroeg ChatGPT naar samenwerkingen tussen merken die nooit hebben plaatsgevonden. Daarna vroeg hij aan de design tool Midjourney om die samenwerking om te zetten naar een commercieel beeld. Benieuwd naar het resultaat? Wel, binnenkort lopen wij hier allemaal rond met Adidas sneakers die eruitzien als Buzz Lightyear.

We hoeven geen schrik te hebben dat AI soms meer weet of beter is dan wij. Gewoon er eens naar luisteren en ervan profiteren.

Laurens Geerts

AI: een extra handlanger

Hoe moeten we als creatief agency omgaan met AI? Niet berustend, niet overbeschermend, niet schouderophalend. Wel inspirerend, explorerend en versterkend. Een extra handlanger die ons op weg helpt naar creatieve content die raakt, inspireert en motiveert. Maar de tocht moeten we toch nog steeds zelf afleggen.

Curiosity Collective

“To be a truly creative company, you must start things that might fail.” Edgar Catmull, manager bij Pixar wist het al langer: creativiteit vergt nieuwsgierigheid en vooral durf. In het ‘Curiosity Collective’ steken enkele experts de koppen bij elkaar. Om huidige trends te onderzoeken, om elkaar te inspireren, om tijd te maken voor creatieve innovatie.


Deel uw ontdekking