Hoe generative AI de B2B-wereld voorgoed verandert

Geen beter topic dan AI om onze eerste Club Curiosity Talks mee te openen.


Club Curiosity Talks zegt u? 

Dat is het eerste fysieke event van Club Curiosity – een initiatief om de nieuwsgierigheid in de B2B-wereld aan te wakkeren. We brengen de knapste en meest leergierige koppen samen om te discussiëren over belangrijke onderwerpen binnen marketing en communicatie.

Zo ook collega en creative strategist Jilke Ramon. Hoe staat zij tegenover AI binnen B2B? Ze vertelt het u graag.

Hoe AI het B2B-landschap verandert

Jawel, AI verandert onze manier van werken drastisch. Van een mock-up voor een van uw producten tot sociale media-posts … Wat u ook nodig heeft: er bestaat een AI-tool voor. Binnen een paar tellen heeft u uw tekst of afbeelding. Handig.

De valkuil? Als iedereen binnen de B2B-wereld AI op dezelfde manier gebruikt, gaan we ook allemaal hetzelfde klinken en eruitzien. Waardoor communicatie zijn effect mist. Daarom is het belangrijk goed te weten hoe u AI slim inschakelt en zo unieker en opvallender voor de dag komt.

Deze 3 inzichten heeft u nodig om uw merk te doen schitteren


1. Onderscheidende creativiteit

AI op zich is niet creatief, het is aan u (en ons ;-)) om deze tool vast te pakken en er iets unieks te laten uitkomen. 

Gebruik AI als start van een wit blad en geef het genoeg informatie mee om van te vertrekken. 

ChatGPT zonder enige duiding om wat headlines vragen? Dat is geen goed idee. Zo krijgt u de meest generieke voorstellen die voor eender welk merk kunnen dienen. 

Wat u wél kan doen: vraag aan ChatGPT om u iets uit te leggen zoals pakweg Oprah Winfrey dat zou doen. Het helpt om zaken vanuit een ander perspectief te bekijken en zo tot nieuwe ideeën en inspiratie te komen. 

Of vraag DALL·E eens om twee niet-gerelateerde voorwerpen te combineren tot één design. Dat levert soms gekke beelden op die uw creativiteit een flinke boost kunnen geven.

AI is hierbij uw vertrekpunt, zeker geen eindproduct. 

Maar ook als uw ideeën er al liggen, kan u AI inschakelen. Laat het voortbouwen, evalueren, optimaliseren. Zo tilt u uw realisaties soms nét dat tikkeltje hoger.

2. Echte inzichten

AI is niet alwetend. Het baseert zich op online data en heeft zijn beperkingen. Zo gaat AI verder op de meest gehoorde antwoorden, kent het alleen info die publiek staat en ja – soms verzint het zelf dingen (geen grap).

En, ook niet onbelangrijk – AI durft hierdoor al snel te vervallen in negatieve stereotypes en clichés.

Wees daarom altijd extra kritisch en blijf met ‘echte’ mensen praten om tot de essentie te komen. Experts uit het werkveld, mensen uit uw doelgroep of collega’s. AI kan daarbij prima dienen als vooronderzoek voor deze gesprekken.

3. Menselijke interactie

AI is allesbehalve menselijk. Het kan wel zo klinken, maar het blijft een door technologie gevoede papegaai.

In een wereld die steeds sneller gaat, hunkeren we meer en meer naar emotionele verbondenheid en samenhorigheid. Blijf bouwen aan die echte connecties. Ontmoet mensen, deel persoonlijke inzichten met bijvoorbeeld podcasts en gebruik vooral uw medewerkers als ambassadeur.

Zo bouwen mensen een betere, hechtere band op met uw merk.

Als creatief strateeg omarm ik AI. Het is nu al mijn vaste werkpartner. Het helpt om op korte tijd veel bij te leren en inspiratie op te doen als ik eens vastzit. 

Dat – in combinatie met een kritische blik en de diverse ideeën van mensen om me heen – maakt het voor mij zo sterk. Het is ook die balans die ervoor zorgt dat u uzelf en uw merk kan blijven onderscheiden. Want de meeste bedrijven zullen dit níet doen en net de makkelijke weg kiezen.


Deel uw ontdekking