B2B Growth Marketing: fancy term of nu al een blijver?

Trending, zéker, Growth Marketing. Klinkt aannemelijk ook. Eerst breed vissen om te zien wat werkt, en dan beslissen op basis van data. Maar in B2B?

Of wij soms ook aan Growth Marketing doen bij BBC. Ja, natuurlijk – wij zijn helemaal fan van testen en alle mogelijkheden verkennen. Er kan zoveel: op vlak van messaging, kanaal, timing, touch points, call to action, landing page, copy, design, noem maar op. 

Dus met veel variatie eerst data vergaren en weten wat écht werkt voor we een B2B campagne of strategie uitrollen: graag! En wie weet vergaren we onderweg nieuwe inzichten, nieuwsgierig als we zijn.

Vijf ballen voor één euro?

Maar als B2B Growth Marketing vandaag een fancy term is, is dat omdat het aan de ene zijde wat meesurft op de golven van die andere hippe term:  ‘Growth Hacking’. Een veel voorkomende verwarring. 

Hacken klinkt als een shortcut nemen, snel, tegendraads,… En dat is ook precies wat het is. Waar Growth Marketing eerder focust op een cyclisch proces van testen, leren en opnieuw testen, gaat Growth Hacking een stapje verder met het testen van een gigantische hoeveelheid aan insteken, formats,…  

Zo wordt Growth Hacking soms een gratuit gooien naar alles, met al wat u heeft en zelfs niet heeft – als u niet uitkijkt. En dat clasht met de lange, ingewikkelde B2B sales cycles, en vooral: die typisch complexe producten en diensten.

In die waaier aan boodschappen dreigt u ook de consistentie van uw zorgvuldig uitgebouwde B2B merk te verliezen: of uw doelgroepen die valse noten nu emotioneel of rationeel ervaren, die deuk in uw B2B merk is een deuk in het vertrouwen dat mensen in uw organisatie hebben. En dat is altijd slecht nieuws.

Beide kunnen dus bijzonder effectief zijn en hun hype overstijgen wanneer ze goed zijn uitgevoerd binnen het passende kader.

Best of both worlds: Hybrid Growth Marketing

Dus hoe werkt Growth Marketing in B2B?
En waarom zijn strategie en data cruciaal?

Levende versie: video hieronder! Mee in 3 minuten.

Zo werkt Growth Hacking in B2B nìet

Zo kan het in Growth Hacking een valabele test lijken om te kijken of bijvoorbeeld pricing als argument blijft hangen bij je doelpubliek. Eens proberen of ze klikken op je Google Search ad wanneer uw claimt dat u absolute prijsbreker bent?

Dat is alvast géén goed idee wanneer u die scherpe prijs niet kan waarmaken straks: u breekt uw belofte en stoot marketing qualified leads even snel weer af. Kan dodelijk zijn voor uw merk, ook op middellange termijn.

Wat trouwens ook geldt voor HR: kijk uit dat u geen ingenieurs of verplegers aantrekt met een verleidelijk voorstel dat u niet kunt waarmaken.

De teugels van je B2B marketing strategie

En dat brengt ons tot de kern van de zaak: uw B2B marketing strategie. Middellange termijn, lange termijn. Uw merk, uw USP’s. Wat u al weet van uw doelgroepen. Het verhaal dat u nodig heeft om op lange termijn het vertrouwen te winnen.

B2B Growth Marketing is voor ons pas een blijver wanneer we best of both worlds combineren.

  • De wilde en soms onverwachte combinaties en mogelijkheden van het Growth denken. Het brede testen. Tactisch, inhoudelijk. Ook binnen kanalen. Zien wat werkt dankzij data. En dan pas uitrollen.
  • Maar binnen ons B2B speelveld en de strakke teugels van strategie, merk, messaging, doelgroepen, design, copy, call to actions en aantrekkingsfactoren. 

Zo wérkt Hybrid Growth Marketing in B2B. En blijft het fun.

Hybrid Growth Marketing  met BBC

Eén adres: hierheen!


Deel uw ontdekking