Feit: we lachen allemaal graag. Of u moest zichzelf nu outen als robot. Lachen ontspant, geeft een goed gevoel en relativeert. Maar hoe zit dat nu in B2B? Staan die B’s voor business en bulderlach of toch eerder voor business en – euhm, boring(?).
Laten we eerlijk zijn: iedereen heeft wel een reden om humor te vermijden. Alleen loopt u zo wel een hele hoop voordelen mis.
Wacht even, humor, ik?
Die reactie krijgen we wel vaker te horen. Klanten lachen graag en veel, maar als het erop aankomt wordt er toch liever gekozen voor de ‘veiligere’ piste. Enkele zaken waarover ze struikelen:
- “Help! Ik ben eigenlijk helemaal niet grappig. Het is te moeilijk. Laat maar.”
- “Ik verkoop geen frisdrank, hé. De mensen die ik moet bereiken, ga ik niet overtuigen met wat grappen en grollen. Die willen feiten en cijfers, zwart op wit.”
- “Ze gaan me niet serieus nemen. Humor is voor clowns (en die zijn griezelig).”
- “En wat als ze er niet mee kunnen lachen? En ik ze beledig? Hoe ga ik dat opvangen?”
Ja, daarom werkt humor ook voor u
Wij (ja, ook uw klanten) zijn allemaal mensen. En humor, dat is onze normale gang van zaken. Het zit in ons. Het is een ijsbreker, een goedmaker, een gangmaker. Het is veel moeilijker om humor niet – dan net wél te gebruiken. Dus ook binnen uw B2B-communicatie kan humor een belangrijke rol spelen.
- Humor speelt op emotie, het geeft uw publiek een goed gevoel. En zorgt ervoor dat ze nog meer openstaan voor uw boodschap. En ja, dat is wetenschappelijk bewezen.
- Humor geeft uw merk en campagne een persoonlijkheid. Eentje die het publiek zal leren kennen én appreciëren.
- Humor, dat is ook zelfrelativering. U bent niet langer de B2B-gigant, wel een bedrijf met mensen van vlees en bloed. Een bedrijf dat vertrouwen schept. En vertrouwen? Dat leidt logischerwijs tot meer winst.
- Humor zorgt ervoor dat u de dingen vanuit een heel ander, maar vooral ook herkenbaar perspectief laat zien. Zo valt u op tussen de rest.
Zeg nu gewoon hoe ik humor gebruik in B2B
Ok, ok, hier enkele tips om een kwinkslag te geven aan uw campagnes:
- Eerst en vooral: vind uw stem. Hoe communiceert u als organisatie, en wat voor humor past daarbij? Subtiel en genuanceerd? Of eerder IN-YOUR-FACE en rebels?
- Speel in op herkenbaarheid. Toon situaties die klanten dagelijks meemaken, zowel op de werkvloer als in hun privéleven. Van jengelende baby’s tot j… – euhm, moeilijke klanten.
- Leer uw doelgroep kennen. Schrik om humor te gebruiken? Als u weet tegen wie u praat, voelt u beter aan wat kan en niet. Probeer uw klanten goed voor de geest te halen. Hoor eens bij uw collega’s van sales. Neem de tijd klanten echt te leren kennen (persona’s, iemand?).
- Communiceert u naar een buitenlandse markt die u zelf niet kent? In een land als Thailand gelden heel wat andere ideeën rond wat grappig is en wat niet (lachen met het koningschap is daar uit den boze). Internationale bureaus of netwerken kunnen u adviseren. Bij BBC doen we zo bijvoorbeeld beroep op onze E3-partners.
- Het verrassingseffect. Raak uw doelgroep met humor die ze niet van mijlenver zien aankomen. Zo’n slimme humor vraagt tijd en geduld. Draai de hele boel eens om en denk out, in, rond, over, naast en onder the box. Enkel zo valt u op naast de concurrentie. Een eerste geniale idee? Top! Nu nog een stapje verder.
Humor, het is dus zeker niet om te lachen. Volgende keer iets aan de man/vrouw brengen? Overweeg dan zeker eens een tikkeltje feel good.