De impact van AI op digitale B2B marketing
Zo goed als alle marketeers gebruiken tegenwoordig artificiële intelligentie in hun job, ook al weten ze dat niet altijd. Door de globale pandemie zijn bedrijven nog meer genoodzaakt om te shiften naar digitale technologieën zoals AI en Machine Learning. Welk effect heeft dit, eigenlijk?
De resultaten van het meest recente McKinsey onderzoek over artificial intelligence suggereren dat de meeste organisaties vandaag AI gebruiken als een tool om waarde te creëren. BBC is daar geen uitzondering op. AI speelt een belangrijke rol in de manier waarop wij – en dan vooral het performance team – kwalitatieve connecties maken met en voor klanten.
Wat is artificiële intelligentie?
Artificiële intelligentie heeft betrekking op machines of systemen die taken uitvoeren zonder een helpende, menselijke hand. Ze doen onder meer aan visuele perceptie, spraakherkenning, decision-making en vertalen. Er zijn ontelbare toepassingen mogelijk en marketeers experimenteren vlijtig met deze technieken om hun leven – en dat van hun klanten – gemakkelijker te maken.
Vroeger hadden we slechts zeer gelimiteerde inzichten in het (aankoop)gedrag van consumenten of gebruikers. Met AI technologie kunnen we data verzamelen en inzetten om bijvoorbeeld geautomatiseerde berichten te sturen of betere marketingkeuzes te maken. Uw klanten kunnen berichten op maat krijgen, waar en wanneer ze die nodig hebben. En u hoeft er niet eens meer tijd of geld in te steken.
De tijd die we besparen door de processen te automatiseren, zorgt ervoor dat we ons kunnen focussen over de strategische en creatieve aspecten van onze job. Dit maakt ons leven niet enkel simpeler, maar het creëert ook een meerwaarde voor onze klanten. Win-win!
AI-toepassingen in B2B marketing
Media buying
Elke marketeer heeft tegenwoordig dagelijks te maken met AI. Elk social media platform, inclusief Google, gebruikt artificiële intelligentie om in real-time automatische biedingen op mediaruimte mogelijk te maken. Niet zo lang geleden moesten marketeers daar nog een fysieke brief voor verzenden. Met nieuwe technologieën, zoals Google’s DV360 dat rechtstreeks gelinkt is aan OOH billboards, kunnen we wel stellen dat we in een korte tijd een lange weg hebben afgelegd.
Content generation
AI kan zowel content beheren als genereren. Daarbovenop weet het systeem exact wanneer, waar en voor welk publiek het deze content kan publiceren, dankzij real-time gepersonaliseerde algoritmes. Een mooi voorbeeld hiervan is the Washington Post Robot Reporter, dat meer dan 850 artikels per jaar naar buiten bracht, dankzij AI.
Chatbots
Het aantal websites dat chatbots implementeert, is aan het boomen. De technologie wordt dan ook elke dag meer en meer aangescherpt. Het is een kostenefficiënte oplossing, en ook nog eens 24/7 beschikbaar, wat het een aantrekkelijke tool maakt voor veel bedrijven.
Targeted timing & lead qualification
Machine learning algoritmes zijn nu al uitstekend in het analyseren en voorspellen van consumentengedrag. De volgende stap is het identificeren van de meest waardevolle leads. Dit doen de systemen door een analyse te maken van de interacties van onze doelgroep met content uit het verleden, en nadien hun gedrag te bestuderen.
Email marketing optimization
De meeste e-mails die in uw inbox verschijnen, zijn al automatisch verzonden. Maar AI en Machine Learning gaan een stapje verder. Zij kijken naar gedragspatronen en zorgen ervoor dat de e-mail zijn weg vindt naar hyper-gesegmenteerde doelgroepen, op de juiste moment. Zo kan u ook verschillende versies tegelijk uitsturen en AI laten beslissen welke e-mail het beste zou werken voor welke doelgroep. Dit neemt een stuk van het giswerk voor u weg.
Visual search
Wat als u een product of merk zou kunnen terugvinden zonder dat u de naam weet? Met visual search kan u foto’s voeden aan AI en online zoekresultaten terugkrijgen. Dit soort zoekopdrachten zullen in de toekomst alleen maar groeien met technologieën zoals de Google Lens. Het betekent ook dat marketeers op een andere manier moeten beginnen nadenken over SEO.
Voice search
Smart speakers vonden via Alexa en Google Nest hun weg al naar onze huishoudens. Dankzij Machine Learning worden deze toestellen steeds slimmer. Geen verrassing dat meer en meer mensen ook hun stem gebruiken voor zoekopdrachten via de smartphone. Een evolutie waar marketeers, naast ‘voice search’, rekening mee moeten houden bij het creëren van hun SEO-strategie.
Machine learning en artificiële intelligentie, wat is het verschil?
Machine learning wordt gedreven door AI, maar is niet volledig hetzelfde. Achter ML zitten complexe computer algoritmes die informatie analyseren en steeds beter worden, naarmate de data toeneemt. Hierdoor kan de technologie nieuwe informatie toetsen aan historische data en op basis daarvan voorspellingen en beslissingen maken. Anders gezegd: het computerprogramma leert zichzelf aan. Brr, eng!
Hier vindt u een leuke video die machine learning uitlegt op 5 niveaus, van beginner, tot expert.
Tegenwoordig maken machine learning algoritmes voorspellingen over het toekomstige gedrag van consumenten. Bij BBC gebruikt het performance team deze technologie om beter te begrijpen hoe we kunnen anticiperen op het gedrag van klanten dankzij data. We weten bijvoorbeeld als we goed op weg zijn tijdens onze marketing campagnes door onze KPI’s af te toetsen aan historische data. Dit neemt het giswerk weg, zorgt voor lagere kosten en een betere ROI.
Het belang van privacy
De enorme stijging van het aantal bedrijven die data van hun klanten verzamelen, bijhouden en gebruiken, zorgde voor een stijgende bezorgdheid en focus omtrent privacywetgeving. Als marketeer moet u kunnen aantonen dat u de data ethisch en volgens standaarden, zoals GDPR, gebruikt. Doet u dat niet, dan riskeert u ernstige straffen. AI gebruiken is hier een risico: zonder dat u het weet kan u bepaalde wetten doorbreken.
Bij BBC is elke AI tool onderhevig aan een audit waarin we de tool testen voor we deze gebruiken. Zo verzekeren we dat we steeds werken in overeenstemming met GDPR en dat we de anonimiteit van de klanten garanderen.
Impact van AI op het werk van Digital Marketers
Ook al is marketing voor een groot deel al geautomatiseerd, toch is er nog nood aan een menselijke hand. Een human touch is extreem belangrijk wanneer u in contact staat met klanten. B2B marketeers zijn geen robots. We zijn mensen, net zoals u, en we genieten dan ook van deze menselijke interacties.
Er bestaan veel tools om automatisch SEO toe te passen op een website. Maar onze ervaring leert dat dit niet waterdicht is. Onze SEO specialisten nemen hun tijd om de noden van de klant te begrijpen, en dan de juiste keywords toe te passen. We zijn natuurlijk altijd op zoek naar nieuwe ontwikkelingen in software. SaaS verandert namelijk elke dag.
De voordelen van AI en ML zijn voor ons overduidelijk, maar ons team wordt – voorlopig – nog niet overgenomen door robots. Creativiteit? Dat is echt menselijk, en zo creatief als ons team wordt geen enkel algoritme!