Zoeken en gevonden worden. Zo haalt u alles uit uw LinkedIn-profiel

LinkedIn, is dat niet enkel voor rekruteringsbureaus? Moet echt élke collega een profiel hebben? En waarom geen zomerse cocktails op uw profielfoto?

Niemand beter om hierop te antwoorden dan Bert Verdonck: LinkedIn-expert, auteur van het boek ‘How to really use LinkedIn’ en chocoladeliefhebber (ja, lees vooral verder).

LinkedIn, start conversaties, bouw aan relaties

Nummer 1-reden waarom we LinkedIn massaal bezoeken? Om te speuren naar profielen van anderen, tiens. Al 15 jaar. En we zijn met veel, zo’n 650 miljoen members. Daar komen elke seconde 2 personen bij (!).

Het is dan ook een krachtig platform waarmee u uw online B2B-netwerk stevig uitbreidt. Het start met uw collega’s, toekomstige collega’s, klanten, nieuwe klanten … Voelt u het? De bal is aan het rollen.

2” om een eerste indruk te maken

Ook op LinkedIn telt de wet van de eerste indruk. In die eerste cruciale seconden vormen mensen hun mening over u. En dat start met uw profielfoto. Oppervlakkig? Misschien. Maar hebt u er geen, dan bestaat u ook niet (figuurlijk, natuurlijk).

Die foto tijdens de après-ski vorig jaar? Tof. Maar niet voor LinkedIn. Houd het professioneel zonder uzelf te verliezen. Iets tussen uw pasfoto en die feestfoto. Belangrijk is dat u herkenbaar bent. En geen groepsfoto.  Want … “Is Robin nu die man met de snor of de vrouw met krullen?”

Zorg dat je profiel iets te vertellen heeft

Voed uw profiel met zoveel mogelijk relevante informatie. Vertel verhalen en breng cases die leven: giet statusupdates in verschillende mediavormen: een pdf, powerpointpresentatie, testimonial … En link zoveel mogelijk door naar uw bedrijfspagina. Dit geeft een goede indruk van u én uw bedrijf.

Een functietitel en een woordje uitleg over uzelf – op én naast de job – zijn onontbeerlijk. Wist u dat … in de wereld van HR, uw LinkedIn-profiel nu al als vervanger van uw CV dient? Uhu, dringend tijd voor een upgrade dus.

Connecties, zoeken en gevonden worden op LinkedIn

Op LinkedIn is iedereen brand ambassador – ja, zelfs Roger van op ’t eerste. Het is dan ook belangrijk dat iedereen aan hetzelfde zeel trekt én zich op dezelfde manier voorstelt. Van HR tot het management. Kies voor een doorgetrokken branding van uw bedrijf.

Contactpersonen vindt u op verschillende manieren terug, doe dat zo gericht mogelijk. Via het zoekvenster kan u filteren, op locatie of sector, zelfs functie. Zo komt u zeker bij de geschikte persoon uit.

Maak ook gebruik van uw netwerk. Laat uzelf introduceren door anderen en doe hetzelfde voor hen terug. En dan eindelijk gevonden wie u zocht? Vergeet dan al zeker geen persoonlijke boodschap mee te geven als u een verzoek verstuurt. Kans is groter dat uw verzoek geaccepteerd wordt.

Checklist om uw LinkedIn-profiel te boosten

Checklist om uw LinkedIn-profiel te boosten