Waarom elke copywriter een aantal emmers nodig heeft

Copywriters moeten op werkelijk élk moment van de dag met de zotste ideeën kunnen afkomen. Dat terwijl ze vechten tegen deadlines en een enorme portie zelfkritiek. Hoe ze deze chaos overleven en hoe ze hun zelfvertrouwen terugwinnen? Dan Nelken to the rescue!

Een beetje rondhangen, wat woorden en ideeën uitspuwen en ze dan omtoveren in clevere headlines. Wat een een fantastische job moet dat zijn. Vraag het aan elke copywriter ter wereld, en ze zullen dit bevestigen – vechtend tegen de tranen in hun ogen …

Dat is precies waar Dan Nelken het over heeft in zijn ‘Self-Help Guide for Copywriters’. 

Dit zelfhulpboek bevat een sterk staaltje advies voor beginnende en ervaren copywriters. De Chief Creative Ding-Dong of Nelken Creative (zoals hij zichzelf noemt op LinkedIn) heeft slechts 150 pagina’s nodig om copywriters een spiegel voor te houden en hun struggles binnen het creatieve proces te doen herkennen, begrijpen én overwinnen.

Wacht even, bestaat er een proces voor creativiteit?

De meeste creatieven hebben een grondige hekel aan het woord proces. Of nog erger: structuur. Iew! Hoe dan ook, onze Ding-Dong Dan toont ons dat het brein een zeker patroon vertoont bij het bedenken van ideeën en het maken van associaties. Als copywriter kan u zich deze denktechnieken eigen maken voor nog betere ideeën, headlines en concepten (en uw wil om te leven). 

Natuurlijk is er ruimte om af en toe van het pad af te wijken. Maar een denkproces achter de hand houden, kan nooit kwaad. Het geeft u controle over uw werk en zelfvertrouwen!

Maar wat is dat nu met die emmers?

Maak kennis met “The Bucket System”

Nelken past zijn denktechnieken specifiek toe op het schrijven van headlines. Dit proces kreeg de ietwat vreemde – maar ook wel relevante naam: “The Bucket System”

Het werkt in 4 eenvoudige stappen.

  1. Creëer uw emmers
    Veel mensen begaan de vergissing meteen die ene headline te willen vinden en zitten al snel vast. Waar u dan wel beter mee start is het oplijsten van algemene waarheden, voordelen, eigenschappen of inzichten over uw product of dienst. Deze velden worden uw ‘emmers’. Hoe u ze vindt? Aha! Door net dat te doen waar elke creatieveling een hekel aan heeft: onderzoek.
  1. Vul uw emmers
    Nope, nog steeds geen headlines. Er komt niets waardevol uit een lege emmer. Bekijk eerst al uw opgelijste velden. Bekijk ze één voor één en noteer ideeën die later tot een headline zouden kunnen leiden. Beloof uzelf op dit moment nog niet om goud te vinden, u brengt alleen het veld in kaart.  
  1. Tover uw ideeën om naar headlines
    Nu zijn we er aan het geraken! Bij welke ideeën voelt u het meest? Ga er dieper op in, draai ze binnenstebuiten, speel ermee, ga verder. Tot u ineens – BAM, op goud stoot.*

    *U zal meteen voelen wanneer u ‘het’ gevonden heeft. Maar lees voor de zekerheid toch maar verder.
  1. Schaaf uw headline bij
    Uw goudklompje gevonden? Dan is het tijd om hem bij te schaven tot hij werkelijk glanst. Ik weet het, dat voelt net als het herlezen van een thesis die u net schreef. Maar toch, het loont de moeite. Wie weet scoort u wel extra met een award winnende headline!

Geen B2B voorbeeld, maar wel eentje met smaak:

1. Een Guinness laat zich niet tappen op 1-2-3
2. Mensen hoeven er even op te wachten
3. Een frisse Guinness is absoluut de moeite waard om op te wachten
4. Good things come to those who wait (wat een legendarische headline!)

Een headline life hack 

In het boek van Nelken vindt u zo’n 25 verschillende types headlines en technieken terug en meer dan 200 advertenties. Hij geeft zijn ongezouten mening over hun sterke, zwakke of net brilliante punten. Maar, nog belangrijker – hij ontluikt ook enkele trucs die u kan toepassen in de zoektocht naar die perfecte headline.

Enkele tips uit Dan’s trukendoos:

  • Versla de concurrentie (of sla uzelf voor het hoofd)
  • Waarom niet een cliffhanger toevoegen of een stukje laten …?
  • Misschien heeft uw advertentie wel helemaal geen headline nodig? Of uw headline is net de hele advertentie? 
  • Wat als er te veel van uw product is? Wat als het niet zou bestaan?

Sommige trucs zullen niets opbrengen, andere … KA-TJING!

Maar nu hebben we het nog steeds niet gehad over waarom dit nu een zelfhulpboek is.

De moraal voor uw zelfmoraal

Een belangrijk punt dat Nelken aanhaalt, is dat elke copywriter, elke creatief te veel tijd spendeert aan zelftwijfel. “Ben ik wel echt goed in wat ik doe?”

Mild zijn voor onszelf, dat is moeilijk. Maar waarom? Twijfelen aan uzelf is normaal, het zorgt ervoor dat we beter willen worden in wat we doen. Als we hier in overdrijven daarentegen, werkt het net verstikkend en halen we geen plezier meer uit ons werk.

Dus, de volgende keer dat uw ‘imposter syndroom’ hallo komt zeggen, steek dan even de middelvinger op – of nog beter: gooi een emmer naar zijn hoofd. En onthoud (ook een klein geheugensteuntje voor mezelf):

  • Goed schrijven kost tijd
    en nog meer schrijven, schrijven, schrijven
  • Een proces helpt u op weg
    en zorgt voor nog betere ideeën op kortere tijd
  • Er is niet één goed idee
    zorg daarom altijd voor goedgevulde emmers bij de start
  • Deadlines doen durven
    daag uzelf uit en probeer zoveel mogelijk ideeën op 5 minuten neer te pennen

Raakt de emmer niet vol? Laten we samen gaan voor goud (en die perfecte headline)! Onze copywriters staan helemaal klaar om te schitteren (wel snel zijn, voor ze zich weer wentelen in zelfkritiek ;-))


Deel uw ontdekking