Hoe vertelt u een goed verhaal in zes woorden?

Onze wereld krioelt van verhalen. Zelfs zes woorden kunnen een prachtig verhaal schetsen, en copywriter Delphine toont u hoe. Haar handlanger? Ernest Hemingway.

For sale: baby shoes, never worn. Zes absoluut hartverscheurende woorden. Daarbovenop zijn het ook nog eens zes woorden die elke student Engelse Letterkunde binnen een straal van 10 kilometer de stang op jaagt. Inclusief mijzelf. Niet omdat het niet goed geschreven is. Maar omdat elke cursus Engelse Literatuur het er op een punt over heeft. Nu, hoe vaak het ook vermeld wordt, het is nog steeds een mooi staaltje storytelling. De woorden worden vaak toegekend aan Ernest Hemingway, die ze blijkbaar schreef voor een wedstrijd (die hij – zo wordt gezegd – won).  

Toch volgde Hemingway in deze zes woorden een veelgebruikte formule voor het bouwen van een verhaal: de drie-actstructuur. Een verhaal kan zo complex zijn als de auteur wil, maar het skelet zal altijd hetzelfde zijn. Ik vertel u hoe! 

De haak  – Leg uit wat er te gebeuren staat (For Sale) 

De grote opener. Niets hoeft hier per sé te gebeuren. Nog niet, in ieder geval. U bereidt de lezer voor op wat er staat te gebeuren. U beantwoordt de vraag “waar gaat dit over?”. In dit geval, een advertentie, blijkbaar.

For sale

Te koop.

Oké, nu weet de lezer wat hen te wachten staat. Of… niet? Alles staat klaar. Nu is het de moment om alles aan diggelen te slaan. 

De lijn – Maak het pittig (baby shoes)

Het midden. Meestal het langste deel van uw verhaal. Alles – allez, het meeste – gebeurt hier en nu. Vaak wordt dit beschreven als de ‘rising action’. Er staat steeds meer en meer op het spel. En zelfs twee woorden kunnen dat gevoel opwekken. Niet opzichzelfstaand, natuurlijk (niets in een verhaal werkt geïsoleerd van de rest). Maar, wanneer we de haak en de lijn samenbrengen, krijgt het verhaal een bepaalde spanning.

For sale: baby shoes

Oh. Ok. We verkopen kinderschoenen. Maar, oh nee, er moet nog een heel deel van het verhaal komen. Dat kan niet goed zijn. Wat kan er nog volgen? Voelt u ook die spanning? Die moet ergens naartoe. Er moet een uitkomst zijn voor dit verhaal. Waarom verkopen we kinderschoenen? Voor een goede reden? Een slechte? Zeg het gewoon!

Het anker – Laat alles instorten (never worn)

De conclusie. De eindstrijd. Nu dat alles onzeker is en klaar om ineen te zakken, is het tijd om de stoel vanonder de lezer weg te trekken. 

De derde act bevat de climax en de neerwaartse actie. U verhoogt de spanning tot zo’n grote hoogtes, dat wanneer u het opblaast, alles instort en de lezer overblijft met niets dan brokken. Dit is iets moeilijker om te verwezenlijken in twee woorden, maar – zo blijkt – zeker mogelijk. 

De spanning valt hierna weg, maar dat betekent zeker niet een ‘happy ending’. Veel mensen verkiezen zo’n einde, maar veel van onze onsterfelijke verhalen zijn tragedies. Romeo en Julia. Oresteia. Toy Story 3. En dus ook dit verhaaltje.

For sale: baby shoes, never worn.

Tussen de lijnen

Dit is eerlijk gezegd alles wat een verhaal moet zijn. Een begin, een midden en een einde. Natuurlijk kunnen we het hier en daar opfrissen. Met complexe achtergrondverhalen, een bende diverse personages en, als u J.R.R. Tolkien heet, een volledig nieuwe taal. Of zes. Maar in werkelijkheid blijven deze drie basiselementen steeds hetzelfde. Een verhaal kan in slechts zes woorden worden verteld, en nog steeds verschrikkelijk doeltreffend zijn. Een lezer zal zelf de betekenis achter het verhaal invullen en interpreteren. Want soms is schrijven net zoals jazz. Het gaat ‘m om de noten die u niét speelt. 

Moeite met het schrijven van uw eigen verhaal? Geef ons zeker een seintje, we pakken het heel graag samen met u aan!


Deel uw ontdekking