Duurzaamheid in B2B communicatie: 5 strategische tips

Krijgt u net als wij rillingen van de zoveelste slide met windmolens, wereldbollen of ontkiemende plantjes? Dan smult u zeker en vast van een meer strategische kijk op duurzaamheidscommunicatie. Deze aandachtspunten tillen uw B2B strategie alvast naar het volgende niveau.

Slogans als “greener than ever” en een sustainability pagina waar de bloemetjes in ‘t veld staan. Natuurlijk bedoelen ze het goed, de bedrijven die u oprecht proberen te overtuigen van hun duurzame initiatieven. Maar duurzaamheid is meer dan een groen kleurenpalet toevoegen aan uw PowerPoint-presentatie. Het is een mindset, een waarde. Het zit simpelweg in uw DNA.

Met deze 5 stappen bouwt u aan een sterke strategie voor duurzaamheidscommunicatie: 

1. Blijf trouw aan uw merk

Hernieuwbare energie, klimaat, gezondheid, gelijkheid,… U kan heel wat vertellen over duurzaamheid. Maar ‘t is niet omdat u dat kan, dat u dat ook moet. Uw lezer verliest zo al snel het overzicht. U bedoelt het goed, maar blijf toch liever dicht bij de kern van uw merk.

  • Wat zijn voor uw bedrijf belangrijke maatschappelijke waarden?
  • Welke KPI’s maken uw duurzame inspanningen concreet?
  • Met welke innovaties maakt u als bedrijf het verschil voor uw klant en uw sector?

Stick to your brand dus: focus op de thema’s waar u als bedrijf het meeste impact op heeft. Dan weet u tenminste waarover u spreekt.

 2.   Blijf eerlijk

Met duurzaamheidscommunicatie bouwt u aan een betrouwbaar merk. Wees daarom transparant over uw “groene” initiatieven, maar durf ook toegeven waar er nog ruimte is voor verbetering. Klanten verwachten geen mirakels, wel concrete acties. “Maar hoe toon ik dat dan aan?” vragen onze klanten dan. Wel, zo:

  • Publiceer een duurzaamheidsrapport met concrete KPI’s om uw acties én voortgang te tonen.
  • Communiceer ook intern over duurzaamheid: uw werknemers zijn een wandelend uithangbord voor uw waarden en normen.
  • Verbeter uw product of dienst: uw bereidheid om aan uw product te blijven werken is het grootste bewijs van uw inzet. 

Onthoud: een groen masker opzetten levert uw organisatie geen waarde op lange termijn. Authenticiteit wel. Daar hebben we het al over gehad, weet u nog?

 3. Blijf positief

U heeft het zelf al genoeg gelezen: de planeet vergaat en experts vrezen voor het ergste. De klimaatsverandering is een groot probleem, maar voor uw klanten blijft het vaak een ver-van-mijn-bedshow.  

We kunnen dus blijven schrijven over de problemen… of we kunnen licht schijnen op de pioniers die zich bezighouden met de oplossingen.  

U herkent ze doordat zij antwoord geven op de volgende vragen:

  • Welke ecologische of sociale problemen verhelpt u vandaag al?
  • Hoe bieden uw producten een duurzame verbetering voor uw klanten?
  • Hoe maakt u een kleine of grote, maar vooral zichtbare impact op de maatschappij?

Met vingerwijzen creëert u geen engagement, door de hand uit te reiken doet u dat wel. Nu nog zorgen dat klanten die uitgestoken hand ook vastnemen.

4. Blijf relevant

Stating the obvious: duurzaamheid is een noodzakelijk thema. Maar hoe maakt u dat relevant voor uw klant?

Gebruik een goed evenwicht tussen commerciële en duurzame argumenten. Spreek de taal van uw publiek en toon eerst aan hoe uw oplossingen hun leven makkelijker en rendabel maken. Toon daarna ook de ecologische en sociale voordelen van uw product aan. Klanten weten liever eerst hoeveel geld, dan hoeveel afval ze besparen. 😉 

Zeg nu zelf, u koopt een trui omdat u die mooi vindt? Blijkt die trui dan nog eens lokaal gemaakt te zijn met gerecycleerd katoen? Op naar de kassa!

5. Blijf zoeken naar dialoog

Uw klanten zien soms door de windmolen-wereldbollen-bomen het bos niet meer en lopen zo tegen enkele communicatiedrempels aan:

  • Ze zijn niet volledig of correct geïnformeerd
  • Ze kennen uw merk of uw oplossingen niet
  • Ze houden vast aan gewoontes en vooroordelen, we zijn allemaal maar mensen

Zoek liever naar dialoog. Vraag aan uw klanten en partners waar u het beter kan doen. Neem deze resultaten bijvoorbeeld mee in uw jaarrapport en baseer u op deze feedback om nieuwe doelstellingen te bepalen.

Luisteren naar uw doelgroep? Altijd een goed idee.

Onze conclusie? Duurzaamheid is al lang geen zwart-wit verhaal meer. Communiceer dus gerust in alle kleuren van de regenboog. Hoewel, een laatste tip dan: groen is misschien al genoeg gebruikt. 😉

Nog op zoek naar een kleurrijk communicatiebureau, die kick-ass B2B campagnes voor u maakt? Spring binnen voor een spetterende kennismaking in Mechelen of Gent!


Deel uw ontdekking