Gerust de zomer van 2023 in met Google Analytics 4

Nee, dat is geen typfout in de titel. Het jaar 2023 belooft een jaar van verandering te zijn voor marketeers in B2B en B2C overal ter wereld. Google maakt met Google Analytics 4 een sprong naar de toekomst. Springt u mee?

Het einde van Universal Analytics

Er beweegt wat bij Google. Niet alleen krijgen cookies het steeds moeilijker, ook werd recent aangekondigd dat Universal Analytics vanaf 1 juli 2023 stopt met het bijhouden van data. In andere woorden, vanaf dan zal elke grafiek onvermijdelijk transformeren in een platte lijn op 0. Voorlopig blijft reeds verzamelde info wel bewaard, maar vanaf volgende zomer zal u geen zicht meer hebben op het aantal bezoekers van uw website, het aantal downloads van uw content of andere data.

Wat nu, zegt u?

Geen zorgen! De opvolger, Google Analytics 4, is er al. En wie er snel bij is, kan met een gerust hart de zomer van volgend jaar ingaan.

2023. Tijd zat, toch?

Hoewel dit nog ver lijkt, schiet u best onmiddellijk in actie. Hier zijn alvast enkele zaken om rekening mee te houden:

  • Machine learning maakt een groot deel uit van de nieuwe analytics. Het zal systeemdata van uw bezoekers gebruiken en omzetten in waardevolle inzichten. Belangrijk is wel dat er heel wat data nodig is om betrouwbare analyses te maken. Hoe meer data u al in het systeem hebt, hoe meer u kan vertrouwen op GA4.
  • Momenteel is er geen enkel signaal van Google dat data van de oude naar de nieuwe analytics kan worden overgedragen. Dit betekent dat het nieuwe GA4 account helemaal leeg zal zijn volgende zomer. Als u dus onmiddelijk start met GA4, hebt u al een jaar aan data verzameld om mee te vergelijken.
  • GA4 heeft een aantal standaard functies waarmee u data kan verzamelen zonder de GDPR-regels te overtreden. Zo wordt een IP-adres bijvoorbeeld omgezet in een willekeurige rij cijfers. Daardoor mogen data over sessies of acties op de website verzameld worden, ook indien de bezoeker de cookie policy niet aanvaardt. Bij retargeting is het volgen van GDPR uiteraard wel nog steeds nodig. 

Aan de slag met Google Analytics 4

Google Analytics 4 is een relatief jong platform. Het belooft dus nog heel wat nieuwe features te krijgen. Toch heeft het op dit moment al veel te bieden, op voorwaarde dat u er op de juiste manier mee aan de slag gaat. Met de volgende stappen bent u alvast goed vertrokken:

  1. Controleer uw huidige database
    Maak een overzicht van wat u vandaag meet op uw website. Denk bijvoorbeeld aan events, logins, of het gebruik van de contactformulieren. Ga na welke elementen zijn nog steeds belangrijk zijn. Zijn er misschien nog extra dingen die u graag zou willen analyseren? Lijst het op. Een template zoals deze kan hierbij helpen.
  2. Wees u bewust van de technische specificaties
    De werking van GA4 is niet volledig hetzelfde als Universal Analytics. Er zijn heel wat meer mogelijkheden, maar dat maakt het ook technisch complexer. Bekijk dus zeker met uw performance en/of development team wat er moet gebeuren om de nodige elementen meetbaar te maken.
  3. Organiseer uw data
    Eens gestart met het verzamelen van data, is het belangrijk om deze goed te ordenen. Maak daarom gebruik van rapporten om alles goed bij te houden. Een andere optie is aan de slag gaan met dashboards (meer over goed met data omgaan). Uw keuze!
  4. Zorg voor opvolging en optimalisatie
    Bekijk iedere maand uw overzicht nog eens opnieuw. Wanneer u start met GA4 kan u sommige metingen misschien nog niet uitvoeren. Maar het platform evolueert steeds. Kijk dit dus geregeld eens na. Zo zal u altijd in het bezit zijn van de meest relevante data.

Hulp nodig bij het starten met Google Analytics 4? Geef ons zeker een seintje, we pakken het heel graag samen met u aan!


Deel uw ontdekking