Wat kunnen ‘s werelds grootste popster en populairste streamingdienst ons leren over B2B-marketing in 2024?
In april 2024 zakte een delegatie BBC client leads af naar de 75e UBA Trends Day. 1.450 deelnemers konden er genieten van keynotes van ervaren rotten in het marketingvak zoals Erin Meyer, Ken Hughes en Jesús Cochegrus.
Van Taylor Swifts hyperbetrokken fanbase tot Netflix’s disruptieve bedrijfscultuur: gewapend met een scala aan inzichten en marketingtrends trok het team terug naar huis. Opvallend was de rode draad die alle presentaties op de UBA Trends Day met elkaar verbond: de toenemende behoefte aan menselijke verbinding en begrip.
De nood aan menselijke connectie in B2B-marketing is belangrijker dan ooit
Al leefde u de laatste tijd op Mars, iedereen weet dat 2024 het jaar van Taylor Swift is.
Of u nu een ‘Swiftie’ bent of niet, hoe ze alles en iedereen voor zich veroverde, heeft met veel meer te maken dan alleen haar songwriting en imposante optredens, aldus ‘King of CX’ Ken Hughes.
Tijdens zijn keynote op de UBA Trends Day legde Hughes uit dat wat Swift het meest onderscheidt van alle anderen, en haar zo een van de succesvolste merken ter wereld maakt, haar vermogen is om te verbinden met haar publiek.
Met meer dan 20.000 fans die regelmatig naar haar concerten komen, enkel en alleen om buiten het stadion te staan – een fenomeen bekend als ‘Taylorgating’ – overstijgt de band tussen ‘het merk Taylor’ en haar fans de stoutste dromen van de meest geprezen bedrijven.
Hoe vertaalt zich dat voor B2B-merken die een sterkere verbinding met hun klanten willen opbouwen? Moet de CEO van een afvalverwerkingsbedrijf acte de présence geven op de bruiloft van een klant, zoals Swift wel vaker doet?
Nee. Zou best raar zijn
Maar terwijl het AI-tijdperk zich alsmaar verder lijkt te ontvouwen en het digitale landschap nagenoeg volledig geautomatiseerd raakt, bewijst Taylor Swift dat investeren in menselijke verbindingen met klanten noodzakelijk is voor merken die zich willen onderscheiden van de massa.
Van cadeaus opsturen naar haar fans tot een rol in haar muziekvideo’s: Swift investeert al jarenlang in het onderhouden van die sterke band met haar fanbase; een investering die ze dubbel en dik terug krijgt in de vorm van onverbiddelijke loyaliteit en toewijding.
Swift heeft een onverwoestbaar klantenleger gecreëerd die elke zet van haar zal verdedigen, zowel online als offline. Ze zet de industrie op z’n kop alsof het niets is – simpelweg door trouw te blijven aan haarzelf en zich authentiek en kwetsbaar op te stellen. In ruil voor die persoonlijke verbinding en inclusiviteit krijgt ze niet enkel hun loyaliteit, maar ook hun levenslange inkomsten.
Sanae El Harcha – BBC Client Lead
Bedrijven die willen gedijen, zullen dit moeten meenemen in hun langetermijnstrategie voor B2B-merken. Ook bij BBC geloven we er sterk in dat merken de barrières tussen henzelf en de consument moeten doorbreken. Door een toegewijde community van klanten te creëren, kunnen we een heel ander niveau van betrokkenheid bereiken.
Netflix leert ons hoe vrijheid en verantwoordelijkheid binnen een teamcultuur leiden tot innovatie
UBA Trends Day leerde ons dat de menselijke verbinding binnen uw team minstens even belangrijk is als u een disruptieve bedrijfscultuur wilt creëren; een cultuur die transparantie, vertrouwen en creativiteit bevordert.
INSEAD Business School professor Erin Meyer legde uit hoe prestaties – goed of slecht – besmettelijk zijn, en dat het geven van vertrouwen en controle aan getalenteerde werknemers tot meer vernieuwing leidt.
Neem nu industry disruptor Netflix bijvoorbeeld. Een bedrijf dat openheid stimuleert door een actieve feedbackcultuur aan te moedigen, met als effect meer verantwoordelijkheidsgevoel en hogere prestaties, legt Meyer uit.
Zo ziet BBC Client Lead Peggy Storme het ook: “Bij BBC werken we al een paar jaar volgens een holacracy, dus Meyers idee over een open bedrijfscultuur resoneerde echt met mij. Collega’s 100% vertrouwen geven en teamleden met respect behandelen, bevordert een diepere verbinding en vrijheid om creatief te zijn, waardoor iedereen zijn beste werk kan leveren.”
Een menselijke connectie kunnen maken met uw team, waarbij feedback geven en ontvangen een natuurlijk proces is, leidt tot een groter begrip en een gedeeld verlangen om uit te blinken.
Peggy Storme – BBC Client Lead
Of het nu gaat om uw team of uw klanten, organisaties die vertrouwen en creativiteit aanmoedigen, creëren thought leaders in de sector. En dat komt iedereen ten goede.
Meer dan ooit hebben we nood aan een menselijke customer/client journey
Met de laatste keynote van de UBA Trends Day volgde Jesús Cochegrus diezelfde lijn van menselijke verbondenheid door het publiek aan te sporen om “klant of mensen het onderwerp van uw creaties te maken.”
Hij daagde merken uit om zichzelf te vergelijken met de gamingindustrie, en te ontdekken welke immateriële zaken – comfort, status, emotie – ze te bieden hebben naast hun producten of diensten.
Op dezelfde manier waarop Taylor Swift community en inclusiviteit aanbiedt naast haar optredens, moeten bedrijven die willen opvallen verder gaan dan hun producten en diensten om klanten nieuwe niveaus te helpen bereiken.
Met het steeds groeiende aanbod van digitale tools die slechts een muisklik verwijderd zijn, stelt Cochegrus dat de weg naar succes in klantbetrokkenheid ergens op de balans ligt tussen het menselijke en het technologische.
Wat ik voornamelijk meeneem van UBA Trends Day, is dat merken nu meer dan ooit moeten opvallen en een authentieke relatie met hun klanten moeten creëren. Met nieuwe algoritmen en AI die ons zoekgedrag overnemen, moeten merken nieuwe manieren vinden om op een persoonlijk niveau verbinding te maken met hun klanten, vooral binnen B2B.
Ward Vermeir, BBC client lead
Daaraan voegt Vermeir nog toe: “Onze BBC-klanten helpen om hun (employer) brand(ing) te laten groeien en nieuwe manieren te bedenken om met hun publiek te interageren, online en offline, is iets waar ik de komende jaren echt naar uitkijk.”
Dé boodschap voor merken in 2024? Dat menselijke connectie hand in hand gaat met snelle technologische ontwikkelingen.
Misschien is het dus geen slecht idee om dit jaar even de tijd te nemen om samen te zitten met uw merk- of marketingteam, of zelfs het hele bedrijf, en uzelf de vraag te stellen: ‘Wat zou Taylor doen?’