Seg, en anders maken we eens zo’n business podcast?

Veel gehoord in B2B en Employer Branding, maar hoe begint u eraan? En moet u er überhaupt wel mee starten? Creative copywriter en podcast host Britt geeft enkele tips.

Podcasts voor bedrijven – het zit in de lift. Misschien voelt u het ook wel kriebelen om uw inzichten te delen met uw collega’s én de buitenwereld. Maar – dan klinkt alvast de eerste vraag: zitten zij daarop te wachten?

Ja, hoor. Als u het juist aanpakt, toch. Net als u en ik, zijn podcast-luisteraars kritisch. U moet ze weten triggeren, enthousiasmeren en vasthouden. 

Ik geef u graag wat meer inzichten die ik sprokkelde uit verschillende workshops, opleidingen en natuurlijk ook mijn eigen host-ervaring.

Fill the gap – waar heeft uw doelgroep nood aan?

Ga op zoek naar het gat in de podcast-markt.

Verplaats u in uw doelgroep: waar hebben zij nood aan? En hoe komt u daarin tegemoet? Een B2B-podcast is een gigantische opportuniteit om dieper in te gaan op specifieke thema’s. Thema’s waarin specifieke doelgroepen ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn.

Kijk gerust eens bij de concurrentie. Wat kan u beter of anders? 

Niets mis met creatief stelen. Met een insteek die straf genoeg is, kan u afleveringen blijven creëren.

Wat dat zou kunnen zijn?

  • De collega’s achter de B2B-producten/diensten.
    Perfect voor uw Employer Branding
    >> Elke aflevering een collega die vertelt over zijn/haar passie. 
    Dit toont de expertise, sfeer en gezichten binnen uw organisatie.
    Zoals onze eigen ‘The Mind Behind’-podcast.
  • Onze kijk op de meest recente ontwikkelingen/thema’s in een bepaalde niche.
    Ideaal voor Brand Awareness:
    >> Toont uw allround B2B-expertise en -passie.
    Hiermee drukt u uw stempel als betrouwbare thought leader in B2B die weet wat er leeft.

Het grootste voordeel van een podcast is authenticiteit. Niets zo persoonlijk als mee deel uitmaken van een gesprek. Maak er dan ook geen verkooppraatje van. Bied liever meerwaarde met unieke verhalen.

Een podcast draait niet om conversie, maar om branding.

Voorbereiding is alles

Er zijn heel wat mogelijkheden qua vorm:

  • Een chatcast – waarbij u met meerdere mensen rond de tafel zit.
  • Een luisterverhaal – waarbij u een verhaal brengt van begin tot einde.
  • Een panelgesprek – waarbij u met meerdere mensen én een moderator aan tafel zit.
  • Een interview – waarbij uw host één of meerdere mensen enkele vragen stelt.

Afhankelijk van die keuze, kan u praktisch aan de slag gaan. En uw geschatte tijd en kost beginnen incalculeren.

Waar houdt u rekening mee qua tijd?

  • Welke vorm u ook kiest, het is belangrijk om een outline te hebben – nog vóór u in de studio duikt. Die outline in elkaar steken neemt de nodige tijd in beslag.
  • Kiest u voor een luisterverhaal? Tof! Bedenk wel dat er in het uitschrijven van een script heeeeeel wat tijd kruipt.
  • Schakelt u uw collega’s in? Dan vraagt dat ook wat planning.

Waar houdt u rekening mee qua budget?

  • Maakt u uw bedrijfspodcast intern? Dan zal dit tijd van uw collega’s vragen. Reken uit hoeveel manuren u hiervoor nodig heeft (schrijven van scripts, opnametijd, montage …) En ook: een studioplek, microfoons, een mengpaneel … Indien u ervoor kiest zelf een podcast op te nemen, heeft u het nodige materiaal nodig. U hoeft hiervoor geen al te dure spullen te kopen, met basispakketten raakt u al een heel eind!
  • Werkt u samen met externe partijen? Dan maakt u even een investering die zich achteraf terugbetaalt en u heel wat kopzorgen bespaart.

Een podcast is een fantastisch medium, zéker in B2B. Overweeg het dus absoluut als u uzelf in de markt wil zetten als thought leader of inspirator. Eén tip, praat zeker eerst met professionals voor u er zelf mee aan de slag gaat. Ze kunnen u een hoop tijd (en op langere termijn) geld besparen.

Hulp nodig bij het creëren van een podcast? Dat horen we graag! Geef ons een seintje, dan luisteren we eerst even naar u – en vervolgens hopelijk naar uw podcast.


Deel uw ontdekking